Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - tutustuvat ihmisen kasvuun, identiteetin kehittymiseen ja elämänkulkuun keskeisten kasvatuspsykologisten ja -sosiologisten teoriasuuntausten näkökulmista - kehittävät taitojaan tunnistaa oppimiskokemusten yhteyksiä eri elämänvaiheisiin ja identiteetin rakentumiseen - ymmärtävät ihmisen kasvun ohjaamiseen ja tutkimiseen kuuluvan eettisen vastuun.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan ihmisen kasvun, kehityksen ja elämänkulun prosesseihin ja ilmiöihin kasvatuksen ja koulutuksen yksilöllisistä, yhteisöllisistä ja yhteiskunnallisista sekä kulttuurisista näkökulmista. Opintojakson tiedetausta: kasvatuspsykologia ja kasvatussosiologia.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Pienryhmätyöskentelyä 12 tuntia tai verkko-opiskelua ja harjoitustöitä. Pienryhmätyöskentely laitoksen pääaineopiskelijoille. Itsenäistä työskentelyä.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Opintojakson suoritustavoista sovitaan tarkemmin ensimmäisellä luennolla vastuuopettajan kanssa.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Lyytinen, P., Korkiakangas, M. & Lyytinen, H., (toim.) 2006. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY.
ja sopimuksen mukaan kaksi seuraavista soveltuvin osin
Antikainen, A., Rinne, R. & Koski, L. 2000. Kasvatussosiologia. WSOY.
Lehtinen, E. Kuusinen, J., Vauras, M. 2006. Kasvatuspsykologia. WSOY.
Kronkvist E-L. & Pulkkinen, M-L. 2007. Kehityspsykologia. Matkalla muutokseen. WSOY.
Dunderfelt, T. 1997. Elämänkaaripsykologia. Lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. WSOY