x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
KASOS13 Syventävä kirjallisuus 4 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, opettajankoulutus
Vastuuhenkilö
Professorit ja dosentit

Osaamistavoitteet

Opiskelija hankkii valmiuksia itsenäiseen tiedonhankintaan ja perehtyy valitsemansa kasvatustieteellisen teema-alueen kirjallisuuteen.

Sisältö

Kirjallisuuteen perehtyminen ja sen hyväksyttävä suorittaminen joko tenttimällä tai esseillä

Edellytysten ja suositusten lisätiedot

Kasvatustieteen perus- ja aineopinnot

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Itsenäinen työskentely 108 t 0 t

Kirjallisuus sovitaan pro gradu –työn ohjaajan kanssa tarjolla olevista teemakokonaisuuksista.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Arviointi

Numerolla 1-5.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

 

Kirjallisuusvaihtoehdot:

a) Opetuksen historiallis-yhteiskunnallinen perusta

Doll, W.E. 1993. Post-modern perspective on curriculum. Teacher’s College Press.

Gundem, B., & Hopmann, S. (Eds.) 1998. Didaktik and/or curriculum: An international dialogue. Peter Lang.

Westbury, I., Hopmann, S., & Riquarts, K. (Eds.) 2000. Teaching as a reflective practice: the German didaktik tradition. Erlbaum.

Wain, K. 2004. Learning society in a postmodern world. Peter Lang.

 

b) Opettajuuden ja oppimisen tutkimus

Banks, J. & McGee Banks, C. (Eds.) 2004. Multicultural education: issues and perspectives. Wiley.

Cuban, L. 2004. The Blackboard and the Bottom Line. Why schools can't be businesses? Harvard University Press.

Sahlberg, P. & Sharan, S. (toim). 2002. Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. WSOY.

Vygotskij, L. 1987. Thought and Language (käännös: Alex Kozulin). Cambridge, Mass.: M.I.T. Press, 1987.

 

c.1) Matematiikkakasvatus:

Sierpinska, A. 1994. Understanding in Mathematics. The Falmer Press.

Watson, A. 2006. Raising Achievement in Secondary Mathematics. Open University Press.

Webb, R. (Ed.) 2006. Changing Teaching and Learning in the Primary School. Open University Press. Kaikki kolme teosta luettavissa Ebraryssa.

 

c.2). Kielikasvatus:

Block,D. & Cameron,D. (toim.) Globalization and language teaching.London: Rotledge. 2002/2004 (reprinted).

Gieve, S. & Miller, I.K. (Eds.) 2006. Understanding the language classroom. Palgrave Macmillan.

Lantolf, J. & Thorne, S.L. 2006. Sociocultural theory and the genesis of second language development. Oxford University Press.

 

 

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Valinnainen syventävä opintojakso (Kasvatustiede, opettajankoulutus)
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
2009–2010
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos