Opiskelija hankkii valmiuksia itsenäiseen tiedonhankintaan ja perehtyy valitsemansa kasvatustieteellisen teema-alueen kirjallisuuteen.
Kirjallisuuteen perehtyminen ja sen hyväksyttävä suorittaminen joko tenttimällä tai esseillä
Kasvatustieteen perus- ja aineopinnot
Kirjallisuus sovitaan pro gradu –työn ohjaajan kanssa tarjolla olevista teemakokonaisuuksista.
Kirjallisuusvaihtoehdot:
a) Opetuksen historiallis-yhteiskunnallinen perusta
Doll, W.E. 1993. Post-modern perspective on curriculum. Teacher’s College Press.
Gundem, B., & Hopmann, S. (Eds.) 1998. Didaktik and/or curriculum: An international dialogue. Peter Lang.
Westbury, I., Hopmann, S., & Riquarts, K. (Eds.) 2000. Teaching as a reflective practice: the German didaktik tradition. Erlbaum.
Wain, K. 2004. Learning society in a postmodern world. Peter Lang.
b) Opettajuuden ja oppimisen tutkimus
Banks, J. & McGee Banks, C. (Eds.) 2004. Multicultural education: issues and perspectives. Wiley.
Cuban, L. 2004. The Blackboard and the Bottom Line. Why schools can't be businesses? Harvard University Press.
Sahlberg, P. & Sharan, S. (toim). 2002. Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. WSOY.
Vygotskij, L. 1987. Thought and Language (käännös: Alex Kozulin). Cambridge, Mass.: M.I.T. Press, 1987.
c.1) Matematiikkakasvatus:
Sierpinska, A. 1994. Understanding in Mathematics. The Falmer Press.
Watson, A. 2006. Raising Achievement in Secondary Mathematics. Open University Press.
Webb, R. (Ed.) 2006. Changing Teaching and Learning in the Primary School. Open University Press. Kaikki kolme teosta luettavissa Ebraryssa.
c.2). Kielikasvatus:
Block,D. & Cameron,D. (toim.) Globalization and language teaching.London: Rotledge. 2002/2004 (reprinted).
Gieve, S. & Miller, I.K. (Eds.) 2006. Understanding the language classroom. Palgrave Macmillan.
Lantolf, J. & Thorne, S.L. 2006. Sociocultural theory and the genesis of second language development. Oxford University Press.