Kuvataiteen opinnoissa opiskelijalla on teorian ja oman kuvallisen toiminnan dokumentoinnin ja arvioinnin avulla mahdollisuus oman taidenäkemysten jäsentämiseen ja kehittämiseen.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija - osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista kuvataiteen opetusta perusopetuksen 1 - 6 luokille, - hallitsee oppiaineen keskeiset perusteet ja sisällöt, - osaa käyttää pedagogisesti oppiaineen työtapoja ja materiaaleja, - osaa käyttää taidemuseoita, näyttelyitä ja ympäristöä osana kuvataidekasvatusta - ymmärtää kuvataidekasvatuksen elämyksellisyyden ja prosessina rakentuvan taidekasvatuksen luonteen sekä - ymmärtää kuvallisen ajattelun, havaintokyvyn ja luovuuden tärkeyden visuaalisessa kulttuurissa ja esteettisessä ympäristössä elävälle ja toimivalle lapselle
Sisältö
Kurssilla tulkitaan ja tuotetaan visuaalista kulttuuria perehtymällä kuvailmaisun eri perustekniikoihin ja keskeisiin sisältöihin. Pedagogisen tarkastelun kohteena ovat myös taidekasvatuksen erilaiset oppimisympäristöt sekä kuvataidekasvatus osana lapsen kokonaisvaltaista kasvua. Kuvataideopintoja kokoavasta esittelystä ja oman oppimisen systemaattisesta dokumentoinnista ja arvioinnista opiskelija tekee prosessiportfolion, jonka tavoitteena on vahvistaa pedagogista ajattelua ja kuvataiteen oppimisprosessin luonteen ymmärrystä sekä vahvistaa opiskelijan suhdetta kuvataiteeseen.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
6 t
0 t
Pienryhmäopetus
44 t
0 t
Itsenäinen työskentely
85 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen ja portfolioOsallistuminen opetukseen
4 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Prosessiportfolion tekeminenPortfolio
1 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Lisätietoja
Kuvataideopintoja kokoavasta esittelystä ja oman oppimisen systemaattisesta dokumentoinnista ja arvioinnista opiskelija tekee prosessiportfolion, jonka tavoitteena on vahvistaa pedagogista ajattelua ja kuvataiteen oppimisprosessin luonteen ymmärrystä sekä vahvistaa opiskelijan suhdetta kuvatateeseen.
Luennoille ja harjoituksiin sekä mahdollisiin teemapäiviin osallistuminen. Prosessiportfolion tekeminen.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Edellytetään aktiivista osallistumista opetukseen sekä hyväksyttyä prosessiportfoliota. Porfolion arviointi 1-5.