Opintojakso käsittelee interaktiivisen median ilmiöiden, erityisesti interaktiivisten verkkopalveluiden ja digitaalisten pelien tutkimusnäkökulmia ja analyysimenetelmiä.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-kykenee muodostamaan ajantasaisen yleiskuvan internet- ja pelitutkimuksen nykytilasta -osaa tunnistaa ja analysoida verkkopalvelujen sekä elämyksellisen median (erityisesti digitaalisten pelien) keskeisiä osatekijöitä. -pystyy erittelemään interaktiivista mediaa käyttökulttuurien ja käyttäjäkokemuksen näkökulmasta
Sisältö
Internet-sivujen ja verkkopalvelujen keskeiset tyypit ja nykyinen kehitys. Mediatuotannon kritiikki. Interaktiivisuuden muodot ja ulottuvuudet verkkopalveluissa. Viestintä ja yhteisöllisyys internetissä ja peleissä. Käyttö- ja pelikulttuurien käsitteet. Kulttuurinen media-analyysi ja teoriat. Internet-palvelujen sekä pelien analyysi ja kritiikki. Analyysiraportin kirjoittaminen.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
englanniksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Essee
suomeksi
englanniksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Valitaan kolme (3) seuraavista:
Ito et al, Hanging Out, Messing Around, and Geeking Out. MIT Press. 2009.
Mäyrä, An Introduction to Game Studies. SAGE. 2008.
Consalvo & Ess (toim.), The Handbook of Internet Studies. Wiley. 2011. TAI Hunsinger, Klastrup & Allen (toim.), International Handbook of Internet Research. Springer. 2010.
Valikoima ajankohtaisia artikkeleita (päivittyvä lista www-sivuilla)
Lisätietoja
Opiskelija voi suorittaa kirjatentin/esseen joko suomen tai englannin kielellä.