Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - muodostavat kokonaiskuvaa suomalaisesta lapsuudesta ja lasten arjesta - ymmärtävät lapsuuden ja lasten arjen monimuotoisuuden yhteiskunnallisena ja kulttuurisena ilmiönä.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään lapsuutta ja lapsen näkökulman tavoittamista. Tämän lisäksi perehdytään suomalaisen lapsuuden piirteisiin perhe- ja päivähoitoinstituution tasolla.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
16 t
0 t
Pienryhmäopetus
14 t
0 t
Ryhmätyöskentely
7 t
0 t
Itsenäinen työskentely
98 t
0 t
Tutoriaalit 7 t, teoreettiset katsaukset 16 t, työpajatyöskentely 14 t, itsenäisen työn projekti lapsen arkipäivään tutustuen 12 t, itsenäistä työskentelyä 98 t.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun opetukseen/tutoriaaleihin ja työpajoihin. Itsenäisen työskentelyn ja siihen liittyvien tehtävien hyväksyttävä suorittaminen. Tentitään luennot ja kirjallisuus. Ryhmätentti.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy kirjallisen ryhmätentin arvioinnin perusteella.
Suositellut suoritusajankohdat
1. opintovuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kautto, M. (toim.) 2006. Suomalaisten hyvinvointi. Stakes.
Alanen, L.& Karila, K. 2009. Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta. Tampere: Vastapaino. Sivut 7-70; 249-262.