Opintojakson tavoitteena on vahvistaa opiskelijoiden teoreettisia valmiuksia analysoida koulutuksellisen tasa-arvon toteutumisen reunaehtoja erityistukea tarvitsevien oppijoiden näkökulmasta. Lisäksi opiskelijat perehtyvät opettajan mahdollisuuksiin vaikuttaa ja kehittää joustavia koulutusrakenteita sekä toteuttaa opetusta vastaamaan yksittäisten oppijoiden monenlaisiin tarpeisiin.
Sisältö
Opiskelijat perehtyvät valitsemansa oppilaan/opiskelijan kasvun ja oppimisen edellytyksiin ja pedagogisiin tukitoimiin oppilaitoksessa. Syntyneitä omakohtaisia kokemuksia peilataan viimeaikaisten tutkimusten ja interventioiden tarjoamiin käsityksiin yksilöllisen oppimisen ja inklusiivisen kasvatuksen näkökulmista.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Ryhmätyöskentely
10 t
0 t
Seminaari
15 t
0 t
Harjoitukset
14 t
0 t
Harjoitukset toteutetaan tutustumiskäyntinä omavalintaiseen erityiskasvatuksen kohteeseen, josta laaditaan raportti.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Mittler, P. 2000.Working Towards Inclusive Education: Social Contexts. David Fulton.
Tomlinson, C.A.2001. How to Differentiate Instruction in Mixed-Ability Classrooms. Association for Supervision & Curriculum Development.