x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LUOKE4.4 Taidekasvatusseminaari 5 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus
Vastuuhenkilö
Jouko Pullinen

Osaamistavoitteet

• Opiskelija saa yleiskuvan taidekasvatuksen historiasta ja vallitsevista käytännöistä.
• Opiskelija perehtyy syvällisesti johonkin kuvataidekasvatuksen osa-alueeseen.
• Opiskelija saa käsityksen kuvataiteen oppimisprosessista: ”taiteen avulla, taidetta varten ja taiteeseen”.

Sisältö

• Taidekasvatuksen teoriaan perehdytään kirjallisuuden kautta.
• Opiskelijat laativat seminaariesitelmän valitsemastaan taidekasvatuksen aiheesta.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 10 t 0 t
Seminaari 20 t 20 t

10 t luentoa. 20 t seminaaria ja 20 t työskentelyä verkossa (moodle).

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Kirjallisuuden teoria-aines tentitään. Esitelmä arvioidaan esityksen ja sisällön (kirjallinen tuotos) perusteella.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

3. vuoden kevät
4. vuoden kevät

Kirjallisuus/Oppimateriaali

 

Kettunen, K., Hiltunen, M., Laitinen, S. & Rastas, M.  2006. Kuvien keskellä. LIKE.

Efland A., Freedman K. & Stuhr P. 1998. Postmoderni taidekasvatus. Taik.

Salminen, A. 2005. Pääjalkainen - Kuva ja havainto. Taik.

Piironen L. & Salminen A. 1996. Kuvitella vuosisata. Taik.

Seitamaa-Oravala, P. 1990. Kuviot kuvien takana s. 1–110. Taik.

Muu tentittävä materiaali ilmoitetaan kurssin alussa.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Kuvataide (Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus)
2009–2010
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos