Opiskelija - saa keinoja oppilaiden moninaisuuden huomioon ottamiseen opetuksen suunnittelussa - ymmärtää suomalaista opetussuunnitelma-ajattelua monikielisen opetuksen taustalla - saa valmiuksia opetussuunnitelman soveltamiseen ja kehittämiseen
Sisältö
Kurssilla perehdytään suomalaiseen opetussuunnitelmajärjestelmään ja opetussuunnitelmiin sekä monikielisen opetuksen taustaan Suomessa. Oppilaiden äidinkielen opetuksen suunnitteluun liittyen käsitellään oppimisprosessiin vaikuttavia tekijöitä, perehdytään oppimisedellytysten diagnosointiin, käytettävissä oleviin tukitoimiin ja kielellisten erityisvaikeuksien tunnistamiseen sekä oppijan kasvuprosessia tukevan arvioinnin peruslähtökohtiin.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Yleisein kielitutkinnon taso 4
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Ryhmätyöskentely
0 t
12 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Osallistuminen opetukseen ja vaadittavien harjoitustöiden tekeminen.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Arvonen, A., Katva, L. & Nurminen, A. 2010. Maahanmuuttajien oppimisvaikeuksien tunnistaminen. Helsinki: PS-kustannus. (Soveltuvin osin)
Atjonen, P. 2007. Hyvä, paha arviointi. Helsinki: Tammi.
Latomaa, S. (toim.) 2007. Oma kieli kullan kallis. Opas oman äidinkielen opetukseen. Helsinki: Opetushallitus. (Soveltuvin osin)