Kurssilla tutkitaan suhdettamme ympäristöön niin ympäristötaiteen kuin esine- ja ympäristöestetiikankin näkökulmasta. Erityisen mielenkiinnon kohteena on kehollisen ympäristöön kiinnittymisen tulkinta ja tuottaminen.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - osaavat ilmaista itseään kolmiulotteisesti ja omaavat valmiudet työstää omaa persoonallista käsialaansa - osaavat osaa soveltaa oppimaansa koulun kuvataideopetukseen - näkevät nykytaiteen mahdollisuudet luoda aktiivinen, tutkiva ja vastuuntuntoinen suhde ympäristöön - ymmärtävät kriittisen ja osallistuvan suhteen yhteiskuntaan kuuluvan kiinteästi taidekasvatuksen käsitteeseen.
Sisältö
Valokuvaus toimii koko kurssin punaisena lankana. Valokuvauksen perusteet opiskellaan ja valokuvausta käytetään sekä dokumentointiin että omaan henkilökohtaiseen ilmaisuun. Keramiikka ja erityisesti kouluun soveltuvat menetelmät Kuvanveisto (mm. puu, metalli, valmismateriaalit, romu) Esine- ja ympäristöestetiikka (muotoilukasvatuksen ja arkkitehtuurikasvatuksen perusteet ja koulusovellukset) Ympäristötaide peruskouluun soveltuvin menetelmin ja välinein. Berliini nyt! Nykytaide kolmannessa tilassa opiskelijan individualisaatioprosessissa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Pienryhmäopetus
60 t
0 t
Ryhmätyöskentely
40 t
0 t
Itsenäinen työskentely
120 t
30 t
Ryhmätyö ilman ohjausta.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Kirjallinen tentti
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Projekti / käytännön työ
suomeksi
Kurssi sisältää 3-4 kritiikkityötä.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Jokela, T. et al. Ympäristö, Yhteisö ja Taide. Lapin yliopisto. 2006. Verkossa osoitteessa: http://ace.ulapland.fi/yty/