x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2009–2011
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LOGOP3 Fonologinen, morfologinen ja syntaktinen kehitys 2 op
Vastuutaho
Logopedia
Vastuuhenkilö
Tarja Kukkonen ja Leena Rantala
Osallistumisoikeus opintojaksolle:
  • Pääaineopiskelijoilla
  • Sivuaineopiskelijoilla

Yleiskuvaus

Perustiedot äännejärjestelmän ja äänteiden tuottamisen sekä sanojen ja lauseiden muodostamisen kehityksestä.

Osaamistavoitteet

Opiskelija oppii ymmärtämään, millaisin edellytyksin lapsi oppii havaitsemaan ja tuottamaan äänteitä sekä miten puheen kehityksessä äänne- ja muotojärjestelmä ovat yhteydessä toisiinsa. Opiskelijalle muodostuu perusvalmiuksia käyttää tätä tietoa puheen ja kielen kehityksen arvioinnissa ja kuntoutuksen suunnittelussa.

Sisältö

Luento-opetus, kirjallinen työ ja seminaari.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 24 t 0 t
Itsenäinen työskentely 26 t 0 t
Seminaari 4 t 0 t

Opintokokonaisuus suoritetaan yhdessä P4-kokonaisuuden kanssa

Vaadittavat opintosuoritukset

LOGOP0-P2

Arviointi

Numerolla 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

1. vuoden syksy

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Kunnari, S. & Savinainen-Makkonen, T.(toim.) (2004). Mistä on pienet sanat tehty, lasten äänteellinen kehitys, s. 23-52. ja Tomasello, M. & Brooks, P.J. (2001). Early syntactic development: A Construction Grammar Approach. Teoksessa Barrett M. (ed.), The Development of Languages. 161-190 ja Lieko, A. 1993): Lapsen kielen lauseyhdistykset. Teoksessa Iivonen, A., Lieko, A. & Korpilahti, P. (toim.), Lapsen normaali ja poikkeava kielen kehitys, 165—187.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

2009–2010
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Puheopin laitos