x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2012–2015
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
KASJOHT2 Kehittämisprojektin johtaminen 10 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat
- kykenevät tunnistamaan ja ymmärtämään organisaation kehittämistarpeita
- hallitsevat kehittämistoiminnan teoreettisia perusteita
- ymmärtävät kehittämistoiminnan merkityksen osana organisaatioiden laadunhallintaa
- pystyvät soveltamaan kehittämistoiminnan teoriaa käytäntöön.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan organisaatioiden kehittämiseen, teoreettisiin kehittämisen lähtökohtiin ja toteutetaan käytännön kehittämistyö.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 18 t 0 t
Ryhmätyöskentely 20 t 0 t
Itsenäinen työskentely 232 t 0 t

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen 
suomeksi
Projekti / käytännön työ 
suomeksi

Osallistuminen opetukseen ja kehittämistehtävän suunnittelu, toteutus, arviointi ja esittely.

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Kehittämistyö arvioidaan numerolla 1-5.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Alasoini, T. Hyvinvointia työstä ? Kuinka työelämää voi kehittää kestävällä tavalla? Tykes raportteja 76. 2011. Verkossa osoitteessa: http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/03_tutkimus_ja_kehittaminen/02_tykes/05_aineistopankki/julkaisut/76_hyvinvointia_tyosta_nettiin.pdf

Hujala, E. & Fonsén, E.  Työyhteisön pedagoginen kehittäminen työhyvinvoinnin perustana päivähoidossa ?Projektin loppuraportti. 2010. Verkossa osoitteessa: http://www.tsr.fi/c/document_library/get_file?folderId=13109&name=DLFE-2611.pdf

Hujala, E., Heikka, J. ja Fonsén, E. 2012. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta johtamisen työkaluna. Teoksessa  Palvelut julkisen ja yksityisen rajalla. (Toim. Task-ryhmä. Tampereen yliopisto) 2012 .(Julkistetaan syksyllä, Vastapaino?)

Launis, K., Schaup, M., Koli, A. & Rauas-Huuhtanen, S. Muutospajaohjaajan opas. Tykes raportteja 71.2010. Verkossa osoitteessa: http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/03_tutkimus_ja_kehittaminen/02_tykes/05_aineistopankki/julkaisut/355452-Mpaja_web.pdf

Mäkitalo, A-R., Nevanen, S., Ojala, M., Tast, S., Venninen, T. & Vilpas, B. (toim.), Löytöretkellä osallisuuteen. Kehittämistä ja tutkimista päiväkodin arjessa 2. Socca. VKK-Metro. 2011. Verkossa osoitteessa: http://www.socca.fi/files/1373/Loytoretkella_osallisuuteen_kehittamista_ja_tutkimista_paivakodin_arjessa_II.pdf

Toikko, T. & Rantanen, T. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere University Press. 2009.

Kuula, A. Toimintatutkimus. Kenttätyötä ja muutospyrkimyksiä. Vastapaino. 1999.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kasvatustieteiden yksikkö
2012–2013
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Kasvatustieteiden yksikkö