Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää markkinoinnin johtamisen merkityksen keskeisenä yrityksen tuloksellisuuteen vaikuttavana tekijänä. Opiskelija tunnistaa markkinoinnin johtamisen tärkeimmät menetelmät ja hän osaa myös käyttää näitä menetelmiä erilaisten markkinointiin liittyvien strategisten ja operatiivisten tilanteiden ratkaisemisessa. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa laatia pienen ja keskisuuren suomalaisyrityksen markkinointistrategian ja liiketoimintasuunnitelman ja tiedostaa markkinoinnin organisoimisen tärkeyden yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä.
Sisältö
Opintojaksossa perehdytään erityisesti yrityksen markkinointistrategiaan, liiketoimintasuunnitelmaan ja markkinoinnin operatiiviseen johtamiseen yrityksen johtamisprosessin osatekijöinä. Opetuksen toteutuksessa painotetaan lähtökohtaisesti asiakasarvojen yhteisluontiin ja asiakaslupausten antamiseen perustuvaa näkemystä asiakkuuksien hankinnassa, johtamisessa ja kehittämisessä. Keskeisen näkökulman muodostavat yritys-, yksikkö- ja henkilötason organisointiin liittyvät toimenpiteet sekä yhdessä sovittujen markkinointitoimenpiteiden resurssointi. Opintojakson case-harjoituksissa painotetaan erityisesti asiakasarvojen yhteisluonnin, digitaalisen markkinoinnin, sosiaalisen median ja pk-yritysten markkinoinnin haasteiden ratkaisemiseen liittyviä taitoja.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Harjoitukset
20 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Luennot, case-harjoitukset ja tentti
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
1. Osterwalder Alexander–Pigneur Yves–Bernarda Gregory–Smith Alan: Value Proposition Design: How to Create Products and Services Customers Want. John Wiley & Sons, Inc. USA 2014.
2. Scott, David Meerman: The New Rules of Marketing & PR. How to Use Social Media, Online Video, Mobile Applications, Blogs, News Releases & Viral Marketing to Reach Buyers Directly. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., 2013.
4. Journal-artikkeleita ja ajankohtaismateriaaleja luennoitsijan osoituksen mukaan.
Lisätietoja
Suositeltu suoritusajankohta: 2. vuoden kevät Lukuvuonna 2015-2016 opintojakso toteutetaan Kampuskamari-yhteistyönä.