Opiskelija - oppii omakohtaisen harjoittelun avulla verkko-opetuksen ja digitaalisten sisältöjen ja kommunikaation tuotantoa ja arviointia siten, että kykenee hyödyntämään niitä osana opiskeluaan ja opetustaan - tottuu seuraamaan kehittyvää mediakenttää ja muodostamaan sen tarjoamista mahdollisuuksista kriittisen mutta realistisen näkemyksen.
Sisältö
Jaksolla tutustutaan verkkoyhteisöihin ja medialukutaidon merkitykseen yhteiskunnallisesta ja pedagogisesta näkökulmasta. Harjoitustehtävissä hyödynnetään erilaisia ilmaisohjelmistoja ja tutkitaan niiden käyttömahdollisuuksia peruskouluopetuksessa.
Jakson aikana suoritetaan Hämeenlinnan kaupungin kouluissa opetusharjoittelu, jossa tutustutaan verkko-opetukseen ja tietoteknisten välineiden hyödyntämiseen opetuksessa. Samalla perehdytään verkko-opetuksessa tarvittaviin sisältötaitoihin.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
5 t
0 t
Itsenäinen työskentely
4 t
20 t
Harjoitukset
27 t
0 t
Verkko-opetusharjoittelu Hämeenlinnan kaupungin kouluissa (ks. Harjoitteluopas).
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Opetukseen osallistuminen ja harjoitustehtävien tekeminen. Opetusharjoittelun suorittaminen hyväksytysti.
Silander, P. & Koli, H. 2003. Verkko-opetuksen työkalupakki – oppimisaihioista oppimisprosessiin. Helsinki: Finn Lectura.
Tella, S., Vahtivuori, S., Vuorento, A., Wager, P. & Oksanen, U. 2001. Verkko opetuksessa – opettaja verkossa. Helsinki: Edita.
Varis, T. (toim.) 2005. Uusrenessanssiajattelu, digitaalinen osaaminen ja monikulttuurinen kasvaminen. OKKA-säätiön ja Tampereen yliopiston Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskuksen julkaisuja.