Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - ymmärtävät äidinkielen ja kirjallisuuden merkityksen monipuolisena tieto-, taito- ja taideaineena - osaavat soveltaa luku- ja kirjoitustaidon opetukseen liittyviä pedagogisia menetelmiä.
Sisältö
Kurssilla käsitellään äidinkieltä ja kirjallisuutta oppiaineena etenkin tekstitaitojen ja kirjallisuuden opetuksen näkökulmasta. Kirjallisuutta lähestytään paitsi taiteena myös lukuharrastuksen kannalta. Keskeistä sisältöä ovat erilaiset luku- ja kirjoitustaidon opetuksen menetelmät alkuopetuksesta myöhempiin vaiheisiin.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
10 t
0 t
Pienryhmäopetus
30 t
0 t
Itsenäinen työskentely
93 t
0 t
Kirjatentti
2 t
0 t
Lukeminen ja kirjoittaminen (3 op) Luennot 8t Pienryhmäopetus 18t
Lasten- ja nuortenkirjallisuus (2 op) Luennot 2t Pienryhmäopetus 12t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Lukeminen ja kirjoittaminenOsallistuminen opetukseen
3 op
suomeksi
Lasten- ja nuortenkirjallisuusOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Osallistuminen opetukseen, oppimispäiväkirja ja portfolio kaunokirjallisesta teoksesta. Tentistä sovitaan kurssin alussa.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Soveltuvin osin seuraava kirjallisuus:
Grünthal, S. & Pentikäinen, J. (toim.), Kulmakivi. Luokanopettajan kieli ja kirjallisuus. Otava. 2006.
Korolainen, T. (toim.), Kirjaseikkailu. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden opas. Tammi. 2001.
Lerkkanen, M-K. Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa. WSOY. 2006.
Lisäksi lasten- ja nuorten kaunokirjallisuutta (teokset sovitaan kurssin alussa)