- kasvatustieteen perusopinnot
- kasvatustieteen aineopinnoista noin puolet
- (didaktisen) matematiikan perusopinnot
-suositeltavia edeltäviä opintoja: kasvatustieteen aineopintojen metodikurssi ja tieteellisen kirjoittamisen kurssi
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelma
2008 –
2010
Opiskelija perehtyy tieteellisten lähteistöjen käyttöön, tutkimuksentekoon ja tieteelliseen kirjoittamiseen laatimalla tutkimukseensa perustuvan kandidaatintyön, jonka esittelee seminaari-istunnoissa. Opiskelija harjaantuu tieteellisen työn kriittiseen arviointiin toimimalla opponenttina.
Sisältö
-tutkimuksen teon perusteet: tutkimustehtävän asettaminen, aikaisempiin tutkimuksiin tutustuminen, teoreettisen viitekehyksen muodostaminen, tutkimusasetelman suunnittelu, aineiston kerääminen ja käsittely, tutkimustulosten esittäminen ja arviointi, tuotetun tiedon luotettavuuden arviointi -tieteellisen työn raportoinnin perusperiaatteet -lähteistöjen käyttö
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Seminaari
20 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Kandidaatintyön esittely, toisen opiskelijan työn opponointi, kieliasultaan korjatun seminaarityön jättäminen tarkastukseen.
Ks. tiedekunnan tutkintojen opinnäytteitä ja kypsyysnäytettä koskevat määräykset.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Tutkimustehtävän asettaminen
- ongelmien ja tavoitteiden mielekkyys, teoreettinen perusteltavuus, ajankohtaisuus
- käsitemäärittelyjen ja ongelmanrajausten vakuuttavuus
- suhteuttaminen jo olemassa olevaan tutkimustietoon
Teoreettiset lähtökohdat/teoriatausta
- käsitteiden ja teoriamallin/teorian käyttö
- teorian ja empirian suhde
Tutkielman toteutus
- aineisto ja sen hankinta
- aineiston hankintakriteerien vakuuttavuus
- menetelmien relevanssi