Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - ymmärtävät leikin merkityksen lapsen varhaisvuosien kehitystä ohjaavana ja keskeisenä lapsen toimintana - ymmärtävät leikin oppimisen sisältönä ja kontekstina - oppivat käyttämään leikkiä pedagogisena menetelmänä.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan leikkiä kulttuurisena, kehityksellisenä ja pedagogisena ilmiönä. Opiskelijat tutustuvat erilaisiin leikkiympäristöihin ja perehtyvät leikin havainnointiin, suunnitteluun ja ohjaukseen. Lisäksi opiskelijat perehtyvät narratiiviseen oppimiseen.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
18 t
0 t
Ryhmätyöskentely
4 t
0 t
Itsenäinen työskentely
93 t
0 t
Harjoitukset
20 t
0 t
Ryhmätyöskentely sisältää leikkipäivän toteutuksen. Itsenäinen työskentely sisältää leikin ohjaamisen päiväkodissa 14t.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Kirjallinen tentti
suomeksi
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun opetukseen ja leikin ohjauksen projektin hyväksytty suorittaminen, joka sisältää projektin esittelyn, opiskelijan itsearvioinnin ja ryhmäarvioinnin. Tentitään luennot ja kirjallisuus.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy tentin arvioinnin perusteella.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Van Hoorn, J., Nourot, P.M., Scales, B. & Award, K.R. Play at the center of curriculum. Merrill: Prentice Hall. 4. painos. 2003. Sivut 1-170, 300-330, 363-390.