Opiskelija oppii tarkastelemaan mediakasvatuksen lähtökohtia, käsitteitä ja merkitystä nykyisessä mediakulttuurissa ja viestintäympäristöissä.
Sisältö
Opintojakson tarkoituksena on johdatella mediakulttuurin ajankohtaisiin ilmiöihin, mediakasvatuksen lähtökohtiin, tarpeisiin ja tavoitteisiin, median vaikutuksiin sekä medialukutaidon ja visuaalisen lukutaidon käsitteisiin.
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Luento ja /tai kirjallisuutta, yhteensä kolme teosta:
Herkman: Kriittinen mediakasvatus (2007) JA kaksi seuraavista: Buckingham: After the Death of Childhood: Growing up in the Age of Electronic Media (2000), Kupiainen & Sintonen: Medialukutaidot osallisuus mediakasvatus (2009), Lankshear & Knobel: New Literacies. Everyday Practices & Classroom Learning (myös verkkoversiona yliopiston kirjastossa) (2006) (Tamcat: Elektroninen aineisto), Suoranta: Kasvatus mediakulttuurissa (2003), Tyner (ed.): Media Literacy. New Agendas in Communication (2009).
Lisätietoja
Opintojakson voi suorittaa myös mediakasvatuksen perusopintokokonaisuudessa tarjolla olevista opinnoista.