x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2010–2011
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LUOKE1.1 Kehityspsykologia ja kouluvalmiudet 5 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelma 2008 – 2010

Osaamistavoitteet

Opiskelija syventää lapsen kasvun ja kehityksen tuntemustaan. Opiskelija saa tietoa ja harjaannusta lasten yksilöllisestä kehityksestä sekä erilaisista kodeista esiopetukseen ja kouluun tulevista lapsista, tarvittavista oppilaiden tukitoimista sekä lasten yksilöllisten oppisuunnitelmien laadinnasta ja toteutuksesta.

Sisältö

- lapsen kouluvalmius (kognitiivinen, sosio-emotionaalinen ja motorinen kehitys)
- koulun valmius kohdata erilaiset koulutulokkaat
- koulun, päiväkodin ja kodin yhteistyö lapsen koulunkäynnin alussa
- oppilaiden tukitoimiin tutustumista

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 18 t 0 t

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Arviointi

Numerolla 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

Syksy 2010

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Tenttiteokset

Kohonen, V. & Eskelä-Haapanen, S. 2006. Matkalla kielelliseen tietoisuuteen alkuopetuksessa. Opetuskokeilun tuloksia. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja A 29. tai

Kohti koulua, kielellisten, matemaattisten ja motivationaalisten valmiuksien kehitys. Toim. J. Lepola & M.M. Hannula. 2006. Turun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja A:205.

sekä

Nurmi, J.-E. ym. 2006 (tai uudempi painos). Ihmisen psykologinen kehitys. s. 1-123, 264-280 ja 315-325

Oheismateriaalit:

Lerkkanen, M.-K., Poikkeus, A.-M. & Ketonen, R. 2006. ARMI. Luku- ja kirjoitustaidon arviointimateriaali 1. luokalle. WSOY.

Ahonen, T., Siiskonen, T. & Aro, T. 2004 (tai uudempi painos). Sanat sekaisin? Kielelliset oppimisvaikeudet ja opetus kouluiässä. PS-kustannus.

Sinkkonen, J. 2003. Pesästä lentoon. WSOY.

Karvonen, P. 2002. Hyppää pois. Tammi.

Koulutulokkaiden valmiuksien kartoitukseen laadittuja testejä ja materiaaleja.

Linnilä, M.-L. 2006. Kouluvalmiudesta koulun valmiuteen poikkeuksellinen koulunaloitus koulumenestyksen, viranomaislausuntojen ja perheiden kokemusten valossa. Jyväskylä studies in education, psychology and social research 294/2006. Saatavana myös verkkomateriaalina.

Mäkinen, M. 2002. Puheen palat ja sanan salat esiopetuksessa. Fonologisen tietoisuuden yhteys alkavaan lukutaitoon. Acta Universitatis Tamperensis 92/2002. Saatavana myös verkkomateriaalina http://acta.uta.fi/pdf/951-44-5529-0.pdf

 

 

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Esi- ja alkuopetus (Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus)
2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos