Kurssin jälkeen - opiskelijalla on yleiskuva Suomen taiteen historiasta tyylisuuntineen ja perusteoksineen, - opiskelija on saanut rohkeutta oman kuvallisen ilmaisunsa kehittämiseen ja alkanut pohtia omaa rooliaan kuvataiteen opettajana, - opiskelija osaa käyttää kuvataiteen opetussuunnitelmaa ja ainedidaktista teoriaa apunaan suunnitellessaan kuvataiteen opetusta sekä - opiskelija hallitsee koulugrafiikan menetelmät ja plastisen muotoilun perusteet sekä osaa soveltaa niitä opetuksessaan.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään taidehistoriaan Suomen taiteen näkökulmasta ja museopedagogiikkaan teorian, opintokäynnin ja harjoitustöiden muodossa. Luentojen ja harjoitustöiden kautta tutustutaan piirustuksen ja maalauksen sekä sommittelu- ja väriopin perusteisiin. Opintojaksolla perehdytään kuvataiteen opetussuunnitelman näkökulmasta visuaaliseen kulttuurikasvatukseen. Lähtökohtana on kuvataiteen ”nelikenttä”: 1. kuvailmaisu ja kuvallinen ajattelu, 2. Taiteen tuntemus ja kulttuurinen osaaminen, 3. Ympäristöestetiikka, arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatus sekä 4. Media- ja kuvaviestintä. Opintojaksolla perehdytään kuvataiteen ainedidaktiikkaan keskittyen kuvataiteen oppimisprosessiin, opetuksen suunnitteluun ja arviointiin. Kuvallisen ilmaisun alueelta perehdytään koulugrafiikkaan teoriassa ja käytännössä sekä plastisen muotoilun kouluun soveltuviin menetelmiin.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Harjoitukset
50 t
0 t
Kurssi toteutetaan soveltuvin osin monialaisten opintojen kuvataiteen osuuden yhteydessä
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Opintojakson suorittaminen edellyttää opetukseen ja opintokäynnille osallistumista sekä luentojen, harjoitusten ja kirjallisuuden tietoaineksen tenttimistä. Harjoitustöiden arvioinnissa huomioidaan sekä työprosessi että lopputulos.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Harjoitustöiden ja kirjallisen tentin hyväksyttävät suoritukset arvioidaan asteikolla 1–5. Harjoitustöiden tarkemmat arviointiperusteet käydään läpi kurssilla.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Seppänen, J. 2005 Visuaalinen kulttuuri: Teoriaa ja metodeja mediakuvan tulkitsijalle. Vastapaino.
Kenttälä, M.(toim.) 2009. Muotoiloa! Opettajan opas muotoilukasvatukseen. Kerhokeskus.
Levanto, M. (toim.) 1987. Ateneum opas. Otava.
Suvanto, Töyssy, Vartiainen & Viitanen. 2004. Kuvan tekijä. Taide ja visuaalinen maailma. WSOY.