Opiskelija - ymmärtää leikin merkityksen lapsen varhaisvuosien kehitystä ohjaavana ja keskeisenä lapsen toimintana - hallitsee keskeiset leikin teoriat ja leikin kehityksen vaiheet - ymmärtää leikin oppimisen sisältönä ja kontekstina - osaa ohjata ja käyttää leikkiä pedagogisena menetelmänä. Edellisten lisäksi monialaisia erikoistumisopintoja suorittava opiskelija - tuntee esi- ja kouluikäisten lasten leikkikulttuuria ja kouluikäisten leikkiä.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan leikkiä kulttuurisena, kehityksellisenä ja pedagogisena ilmiönä. Opiskelijat tutustuvat erilaisiin leikkiympäristöihin ja perehtyvät leikin havainnointiin, suunnitteluun ja ohjaukseen sekä juonelliseen oppimiseen.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
14 t
0 t
Ryhmätyöskentely
4 t
0 t
Itsenäinen työskentely
105 t
0 t
Harjoitukset
12 t
0 t
Ryhmätyöskentely sisältää leikkipäivän toteutuksen. Itsenäinen työskentely sisältää leikin ohjaamisen päiväkodissa 14 h.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
5 op
suomeksi
Lisätietoja
Vaadittavat opintosuoritukset: aktiivinen osallistuminen ohjattuun opetukseen ja leikin ohjauksen projektin hyväksytty suorittaminen, joka sisältää projektin esittelyn, opiskelijan itsearvioinnin ja ryhmäarvioinnin. Tentitään luennot ja kirjallisuus.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Leikin ohjauksen projektin hyväksytty suorittaminen.
Opintojakson arvosana määräytyy tentin arvioinnin perusteella.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Van Hoorn, J., Nourot, P.M., Scales, B. & Award, K.R. 2003. Play at the center of curriculum. Merrill: Prentice Hall. 4. painos. Sovittavin osin.