Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - perehtyvät varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ympäristökasvatukseen ja ympäristö- ja luonnontietoon sekä tutkivaan oppimiseen lasten toiminnassa.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen työtapoihin ympäristö- ja luonnontiedon alueella. Lisäksi perehdytään lapsen luontoa koskevan tietämyksen rakentumiseen sekä käsitteelliseen muutokseen. Tutustutaan tietotekniikkaan tutkivan oppimisen apuvälinenä. Kestävän kehityksen periaatteet ohjaavat työskentelyä.
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun opetukseen, kirjallisen kuulustelun suorittaminen. Kirjallisessa kuulustelussa tentitään teoreettiset katsaukset ja kirjallisuus.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
2. opintovuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Aho, L., Havu-Nuutinen S. & Järvinen H. 2003. Opetus, opiskelu ja oppiminen ympäristö- ja luonnontiedossa. Helsinki: WSOY
Kangassalo, M. (toim.) 2001. Tietotekniikan mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa. Helsinki: Edita
Vienola, V. 2004. Monitapaustutkimus päiväkotien ympäristökasvatuksesta. Joensuun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan tutkimuksia N:o 87. Joensuun yliopisto. s. 65-128