Opiskelija harjaannuttaa sosiaalityön asiakastyössä tarvittavia vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaitoja, opettelee käyttämään ammatillisen työprosessin eri vaiheisiin soveltuvia menetelmiä, tekniikoita ja työvälineitä erilaisissa asiakkuus- ja ongelmatilanteissa.
Osaamistavoitteet
Opiskelija oppii sosiaalityön asiakastyössä tarvittavat perusvalmiudet, lähestymistavat ja rakentaa omaa ammatillista identiteettiään
Sisältö
työprosessi eri vaiheineen erilaisissa sosiaalityön organisaatioissa; asiakastilanteiden analysointiharjoitukset, vuorovaikutus-, ongelmanratkaisutaidot,demonstraatiot menetelmät, tekniikat, työvälineet; harjoitukset
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
sivuaineopiskelijoiden mahdollisuudet osallistua seminaariin on rajattu
Toteutustavat
Seminaari 48 t: luennot, demonstraatiot, tehtävät, vuorovaikutus- ja analysointiharjoitukset
Vaadittavat opintosuoritukset
aktiivinen osallistuminen seminaariin ja sen eri muotoihin
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
2. vuoden syksy
2. vuoden kevät
toisen opintovuoden 1.- 3. periodit
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Toimeentuloturva-kirja ja seminaarissa jaettava materiaali