Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - kehittävät valmiuksiaan arvioida ja tukea lapsen sekä perheen osallisuutta institutionaalisen opetuksen ja kasvatuksen rakenteissa - jäsentävät esi- ja alkuopetuksen osaksi yhteiskunnallista palvelukokonaisuutta - perehtyvät lapsen oikeuteen yhteiskunnan erilaisiin tukipalveluihin sekä niiden järjestämiseen ja toteuttamiseen liittyviin yhteistyökysymyksiin - perehtyvät oppilas- ja terveydenhuollon rooleihin kouluvalmiuden ja oppimisvaikeuksien arvioinnin sekä kuntoutuksen prosesseissa - jäsentävät verkostokeskeisen työotteen osaksi kodin ja koulun välistä yhteistyötä
Sisältö
Opintojaksolla opiskelijat perehtyvät lapsuuden ja elämänkulun rakentumiseen moniarvoistuvassa yhteiskunnassa. Opiskelijat pohtivat institutionaalisia oppimisympäristöjä osana lapsen kulttuuristen kehitysympäristöjen moninaisuutta. Opiskelijat kehittävät valmiuksiaan soveltaa tietoa lasten yksilöllisistä kehitysympäristöistä esi- ja alkuopetuksen pedagogisissa käytänteissä, opetussuunnitelmatyössä ja moniammatillisessa verkostotyössä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
9 t
0 t
Ryhmätyöskentely
9 t
0 t
Itsenäinen työskentely
62 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
kirjallinen tentti/essee yksilö- tai ryhmätyönä.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Alanen, L. & Karila, K. (toim.) 2009. Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta. Tampere: Vastapaino. Lahikainen, A.-R., Punamäki, R.-L. & Tamminen, T. 2008. Kulttuuri lapsen kasvattajana. Helsinki: WSOY.