Opintojakson suoritettuaan opiskelija - tuntee kasvatus- ja koulutusjärjestelmän peruspiirteet ja sen kehityksen osana suomalaista yhteiskuntaa ja kulttuuria, - ymmärtää, mitä yksilön ja yhteiskunnan suhteen muutokset ovat merkinneet yksilön asemalle sekä kasvatukselle ja koulutusinstituutiolle sekä tuntee yhteiskunnan tämänhetkiset muutostrendit, - ymmärtää, mitä kasvatuksen hyvän elämän ideaali on merkinnyt ja merkitsee yhteiskunnassa.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan kasvatuksen ja koulutuksen peruskysymyksiin ja keskeisiin käsitteisiin selvittämällä niiden yhteyksiä yhteiskunnallisiin ja kulttuurisiin muutosprosesseihin. Opintojakson tiedetausta: Kasvatussosiologia, politiikan tutkimus (koulutuspolitiikka).
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Itsenäistä työskentelyä. Lisäksi pääaineopiskelijoille voidaan järjestää yksiköittäin enintään 12 t pienryhmätyöskentelyä, joka korvaa vastaavan määrän itsenäistä työskentelyä.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Luentopäiväkirjan pohjalta laadittu essee, joka tehdään pääsääntöisesti parityönä tai kolmen hengen ryhmissä. Kirjallisuuden tenttiminen yleisenä tenttipäivänä.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Rinne, R. & Salmi, E. 1998. Oppimisen uusi järjestys. Uhkien ja verkostojen maailma koulun ja elämänmittaisen opiskelun haasteena. Tampere: Vastapaino.
ja sovittavin osin jokin seuraavista teoksista:
Rastas, A., Huttunen, L. & Löytty, O. 2005. Suomalainen vieraskirja. Tampere: Vastapaino.
Antikainen, A., Rinne, R. & Koski, K. 2006 (tai vanhempi painos). Kasvatussosiologia. Helsinki: WSOY.
Sormunen, E. & Poikela, E. (toim.) 2008. Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen. Tampere: Tampere University Press.
Suoranta, J. 2003. Kasvatus mediakulttuurissa. Tampere: Vastapaino.
Hytönen, J. 1997. Lapsikeskeinen kasvatus. 4. uudistettu painos. Helsinki: WSOY.