VARHH3
Varhaiskasvatuksen kehittyvä asiantuntijuus
6
op
Vastuutaho
Kasvatustiede, varhaiskasvatus
Vastuuhenkilö
Varhaiskasvatuksen lehtori
Edeltävät opinnot
Suoritettu hyväksyttävästi työssäoppiminen I ja työssäoppiminen II ja lisäksi suoritettu ammatillisia valmiuksia antavat perusopinnot sekä riittävästi ammatillisia valmiuksia antavia aineopintoja. Ammatillisen kasvun ja asiantuntijuuden kehittymisen tuutori arvioi edeltävien opintojen riittävyyden.
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelma
2008 –
2010
Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - kehittävät taitoaan suunnitella, toteuttaa ja arvioida kasvatustoimintaa pitkällä aikavälillä sekä lasten että perheiden tarpeet tiedostaen - jäsentävät omaa kasvatusajatteluaan ja syventävät oman toiminnan, toiminnan perusteiden ja toimintaympäristön reflektointia.
Sisältö
Opiskelijat työskentelevät lastentarhanopettajan työtehtävissä kokonaisvaltaisesti ja kokonaisvastuullisesti. Opiskelijat toteuttavat jatkuvuutta edistävää pedagogiikkaa ja tekevät yhteistyötä moniammatillisessa työyhteisössä ja vanhempien kanssa. Opiskelijat ohjaavat sekä yksilöitä että lapsiryhmiä ja ymmärtävät toiminnassaan lastentarhanopettajan työn eettisen vastuun.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Pienryhmäopetus
9 t
0 t
Yksilöopetus
3 t
0 t
Itsenäinen työskentely
21 t
0 t
Työssäoppimisen työpajat 9 t, työssäoppiminen 132 t, tuutorin yksilöllistä ohjausta 3 t, itsenäinen työskentely 21 t. Työssäoppiminen tapahtuu pääsääntöisesti päiväkotien 3-5 vuotiaiden ryhmissä.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen työpajatyöskentelyyn sekä aktiivinen työssäoppimisen ja siihen liittyvien oppimistehtävien suorittaminen. Läsnäolo 100 % työssäoppimisessa.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Opiskelijan työskentelyn työssä oppimisessa on vastattava vähintään hyviä tietoja (mentori ja tuutori arvioivat). Aktiivinen osallistuminen työssäoppimiseen ja työpajoihin. Työssäoppimisen arviointi sanallisesti ja kirjallisesti (opiskelija, mentori, tutor). Pedagogisen päiväkirjan arviointi: hyväksytty/hylätty (tuutori arvioi).