Opintojakson suorittamisen ja opinnäytteen jälkeen opiskelija - kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan, jossa osaa soveltaa systemaattisen kirjallisuushaun periaatteita - kykenee aikaisemman tutkimustiedon analysoinnin pohjalta tuottamaan kirjallisuuskatsauksen - osaa oikeakielisen kirjallisen esitystavan ja tieteellisen suullisen esityksen - pystyy antamaan ja hyödyntämään palautetta - osaa ilmaista perehtyneisyytensä opinnäytteensä alaan - hallitsee hyvin suomen tai ruotsin kielen taidon - osaa arvioida omaa oppimistaan.
Sisältö
- tutustuminen yksikön tutkimukseen - katsauksen suunnittelu - kirjallisuushaun toteuttaminen - tutkimusten laadun arviointi - kirjallisuuden analysoiminen - tieteellisen tutkielman laatiminen - tieteellisen tutkielman esittäminen - toisten opiskelijoiden töiden opponointi - kypsyysnäyte
Toteutustavat
Hoitotiede: alkuinfo 4 h (pakollinen), seminaarit 15 h, kandikonferenssi 16 h. Kansanterveystiede: Luento-opetus 5 h, harjoituksia 5 h, seminaarit 8 h, kandikonferenssi 4 h.
Tutkielman lisäksi opiskelija kirjoittaa kypsyysnäytteen 4 h.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Tutkielma / opinnäytetyö
suomeksi
Aktiivinen seminaarityöskentelyyn osallistuminen, kirjallisuuskatsauksen laatiminen ja sen esittely ja vertaisarviointi seminaarissa sekä kypsyysnäytteen hyväksytysti suorittaminen.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Tutkielma arvioidaan asteikolla 1-5. Tutkielman arviointikriteerit ovat yksikön sivuilla. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty. Kandidaatin tutkielmasta annettu arvosana otetaan huomioon aineopintojen opintokokonaisuuden arvosanaa annettaessa samalla tavalla kuin muiden aineopintojaksojen arvosanat.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Oheiskirjallisuus:
The Joanna Briggs Institute. 2014. Joanna Briggs Institute Reviewers’ Manual.
Ayeyard H. 2010. Doing a Literature Review in Health and Social Care. Elektroninen aineisto: A Practical Guide. 2 nd. Ed. Maidenhead: MCGraw-Hill/Open University Press.
Bettany-Saltikov J. 2012. How to do a systematic literature review in nursing. A step-by-step guide. Mc Graw-Hill International.
Järvinen P. 2008. On Developing and Evaluating of the Literature review. Elektroninen aineisto. Tampere: Department of Computer Sciences. University of Tampere.
Hoitotyön suositukset-sivusto.
Hirsjärvi S., Remes P. & Sajavaara P. 2014. Tutki ja kirjoita. 19. painos, Tammi.
Peat J., Elliot E., Baur L. and Keena V. 2002. Scientific Writing – Easy when you know how. BMJ Books.
Ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus.
Lisätietoja
Opintojaksoon kuuluu kirjaston järjestämä Systemaattinen tiedonhankinta, 4 h ja "Refworks-viitteidenhallintaohjelma, 2 h". Kurssien jälkeen opiskelija osaa tehokkaasti hakea tietoa oman alansa keskeisistä tiedonlähteistä, soveltaa systemaattisia tiedonhankintamenetelmiä omaan aiheeseensa sekä käyttää viitteidenhallintaohjelmaa.
Opetuksen suunnitellut ajankohdat ilmoitetaan opetusohjelmassa.