Koostuu jaksoista STYA3A1 Asiakastyön teoriat 2 op ja STYA3A2 Asiakastyön menetelmät 3 op.
Osaamistavoitteet
STYA3A1 Asiakastyön teoriat: Opiskelija tuntee asiakastyön keskeiset teoreettiset jäsennykset, hahmottaa asiakastyön prosessin eri vaiheet ja ulottuvuudet.
STYA3A2 Asiakastyön menetelmät: Opiskelija tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen ja haastattelun perusteet ja osaa eritellä asiakastyön menetelmien roolia asiakastyössä. Opiskelija tuntee asiakastyössä käytettäviä interventiomenetelmiä ja tapoja, joilla menetelmiä sovelletaan käytännössä.
Sisältö
STYA3A1 Asiakastyön teoriat: Opiskelija tutustuu kirjallisuuden avulla asiakastyön teoreettisiin jäsennyksiin ja lähestymistapoihin sekä työprosesseihin.
STYA3A2 Asiakastyön menetelmät: Tarkastellaan ammatillista vuorovaikutusta ja haastattelua sekä menetelmien paikkaa ja merkitystä asiakastyössä sekä tutustutaan erilaisiin asiakastyön menetelmiin ja lähestymistapoihin kuten motivoivaan haastatteluun, verkostotyöhön, läheisneuvonpitoon, kriisityöhön ja luoviin menetelmiin sekä työnohjaukseen.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
STYA3A1 Asiakastyön teoriat, kirjallisuus Kirjallinen tentti
suomeksi
Oppimateriaalit
1. Heinonen, Tuula & Spearman, Len 2010 tai vanhempi. Social Work Practice. Problem Solving and Beyond. Toronto: Thomson & Nelson.
Lisätietoja
Suositeltu suorittamisajankohta: samanaikaisesti sosiaalityön taitoseminaarin (STYA3B1) kanssa
Ryhmä valitsee vähintään kaksi kohtaa seuraavista (jokainen opiskelija lukee yhden kohdan kirjallisuuden):
1. Koski-Jännes, Anja & Riittinen, Liisa & Saarnio, Pekka (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
2. Seikkula, Jaakko & Arnkil, Tom Erik 2005. Dialoginen verkostotyö. Helsinki: Tammi.
3. Sommers-Flanagan, Rita & Sommers-Flanagan, John 2008. Clinical Interviewing. Part I ss 1- 133. Hoboken, N.J. : John Wiley & Sons Wiley.
Lisätietoja
Luento-opetus. Opiskelijat laativat ryhmäesseen luentojen ja opintojakson kirjallisuuden pohjalta.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
STYA3A1 Asiakastyön teoriat:
1. Heinonen, Tuula & Spearman, Len 2010 tai vanhempi. Social Work Practice. Problem Solving and Beyond. Toronto: Thomson & Nelson.
STYA3A2 Asiakastyön menetelmät:
Ryhmä valitsee vähintään kaksi kohtaa seuraavista (jokainen opiskelija lukee yhden kohdan kirjallisuuden):
1. Koski-Jännes, Anja & Riittinen, Liisa & Saarnio, Pekka (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
2. Seikkula, Jaakko & Arnkil, Tom Erik 2005. Dialoginen verkostotyö. Helsinki: Tammi.
3. Sommers-Flanagan, Rita & Sommers-Flanagan, John 2008. Clinical Interviewing. Part I ss 1- 133. Hoboken, N.J. : John Wiley & Sons Wiley.
Lisätietoja
Suositellut suoritusajankohdat:
STYA3A1 Asiakastyön teoriat: 2. vuoden syksy samanaikaisesti sosiaalityön taitoseminaarin (STYA3B1) kanssa
STYA3A2 Asiakastyön menetelmät: 2. vuoden syksy samanaikaisesti sosiaalityön taitoseminaarin (STYA3B1) kanssa