Pää- ja sivuaineopiskelijoille valinnainen opintojakso.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on kehittää opiskelijan valmiuksia vertailevan tutkimuksen teoreettisten näkökulmien ja käytännön ymmärtämiseen.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään vertailevasti koulutuksen hallinnan meneillään olevaan murrokseen Euroopan maissa keskitetystä normiohjauksesta kohti arvioivaa tulosohjausta. Koulutuksen hallintaa ja koulutusjärjestelmiä tarkastellaan suhteessa globalisaatioon ja kansainvälisiin koulutuspoliittisiin toimijoihin (OECD, Euroopan unioni, Euroopan Neuvosto) sekä kansallisiin ja paikallisiin ratkaisuihin.
Baker, D. & LeTendre, G., National Differences, Global similarities – World culture and the future of schooling. Stanford University Press. 2007. Eklof, B., Holmes, L. E., Kaplan, V. (eds.), Educational reforms in postSoviet Russia. Frank Cass. 2005. Fägerlind, I. & Strömqvist, G. (eds.) Reforming Higher Education in the Nordic Countries. Studies of change in Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden. International Institute for Educational Planning. Unesco. 2004. Verkossa osoitteessa: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001390/139015e.pdf Honkonen, R. (toim.), Koulutuksen lumo. Retoriikka, politiikka ja arviointi. Tampere University Press. 2002.Verkossa osoitteessa:http://www.uta.fi/kirjasto/pdf/suoj/Honkonen_koulutuksenlumo.pdf Jauhiainen, A., Rinne, R. & Tähtinen, J. (toim.), Koulutuspolitiikka Suomessa ja ylikansalliset mallit. Suomen kasvatustieteellinen seura. 2001. Kallo, J. & Rinne, R. (toim.), Supranational Regimes and National Education Policies – Encountering Challenge. Suomen kasvatustieteellinen seura. 2006. SteinerKhamsi, G. (ed.), The global politics of educational borrowing and lending. Teachers College Press. 2004.