x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2012–2015
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
PSYS2 Lopputentti 5 op
Vastuutaho
Psykologian tutkinto-ohjelma
Psykologia
Vastuuhenkilö
Professorit
Edeltävät opinnot
Psykologian kandidaatin tutkintoon vaadittavat opintosuoritukset.
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
Opetussuunnitelma 2011 – 2012
PSYKS2A Lopputentti I 5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa arvioida valitsemansa psykologian osa-alueen (kehitys- ja persoonallisuuspsykologia, kognitiivinen psykologia ja neuropsykologia, terveyden ja mielenterveyden psykologia, työ- ja organisaatiopsykologia) teoriaa ja tutkimusta sekä analysoida osa-alueen käytäntöjä ja soveltaa oppimaansa käytännön psykologisiin ongelmiin.

Sisältö

Valitun erityisalueen kysymyksiin perehdytään kirjallisuuden perusteella.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti 
suomeksi

Valitun psykologian osa-alueen kirjallisuuskuulustelu; tentitään valitut kaksi teosta.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

KEHITYS- JA PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA

Seuraavista teoksista valitaan kaksi.

1. Barrett, Dunbar & Lycett, Human evolutionary psychology. Palgrave Macmillan 2005.

2. Pulkkinen, Karpio & Rose (toim.), Socioemotional development and health from adolescence to adulthood. Cambridge University Press 2006.

3. Pulkkinen & Caspi (toim.), Paths to successful development. Personality in the life course. Cambridge University Press 2002. Database: eBook Collection (EBSCOhost).

4. Wenar & Kerig, Developmentl psychopathology from infancy through adolescence. McGraw-Hill 2000.

 

KOGNITIIVINEN PSYKOLOGIA JA NEUROPSYKOLOGIA

Seuraavista teoksista valitaan kaksi.

1. Anderewes, Neuropsychology. From theory to practice. Psychology Press 2001.

2. Banich, Cognitive neuroscience and neuropsychology. Houghton Mifflin 2004 (2. painos).

3. Gazzaniga, Ivry & Mangun, Cognitive neuroscience. The biology of the mind. WW Norton 2002.

4. Johnson, Developmental cognitive neuroscience. Blackwell 2005 (2. painos).

 

TERVEYDEN JA MIELENTERVEYDEN PSYKOLOGIA

Seuraavista teoksista valitaan kaksi.

1. Carr, Positive psychology: The science of happiness and human strengths. Brunner Routledge 2003.

2. Cummings, Davies & Campbell, Developmental psychopathology and family process: Theory, research, and clinical implications. Guilford Press 2000.

3. Howe, Child abuse and neglect. Attachmen, development and intervention. Palgrave Macmillan 2005.

4. Linehan, Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder. Guilford Press 1993.

 

TYÖ- JA ORGANISAATIOPSYKOLOGIA

Seuraavista teoksista valitaan kaksi.

1. Jones, Burke & Westman (eds.), Work-life balance. A psychological perspective. Psychology Press 2006.

2. Nelson & Cooper (eds.), Positive organizational behavior. Sage 2007

3. Perrewe & Ganster (eds.), The role of individual differences in occupational stress and well-being. Emerald 2011.

4. Sonnentag, Perrewe & Ganster (eds.), Current perspectives on job-stress recovery. Emerald 2009.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
2012–2013
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö