Opintojakson läpikäytyään - opiskelijan kuvallinen ilmaisu on kehittynyt, ja hän osaa etsiä omaa persoonallista käsialaansa, - opiskelija näkee kuvallisen ilmaisun yhtenä keinona havainnoida, tutkia ja tulkita ympäröivää maailmaa sekä - opiskelija osaa soveltaa oppimaansa koulun kuvataideopetukseen.
Sisältö
- Opintojaksolla perehdytään luentojen ja harjoitustöiden kautta: 1. piirustukseen (hiili ja muut yleiset piirtimet) 2. maalaukseen (vesivärimaalaus, akryylimaalaus) 3. taidegrafiikkaan (metalligrafiikka) 4. soveltaviin kuvallisen ilmaisun menetelmiin. - Sommittelu- ja väriopin perusteet käsitellään läpäisyperiaatteella. - Yhdessä tekemällä (learning by doing together!) pohditaan myös kuvataiteen ohjaamiseen ja arviointiin liittyviä kysymyksiä. - Kuvakulttuurien ensimmäinen osa perehdyttää kuvallisen ilmaisun muotoihin ja menetelmiin ja työskennellään ohjatusti ryhmässä. - Kuvakulttuurien toisessa osassa opittua sovelletaan persoonallisen ilmaisun ja pedagogisten sovellutusten suuntaan ja työskennellään itsenäisesti ja ryhmässä. - Opintojaksoja yhdistävänä teemana kulkee taustalla intertekstuaalisen kuvantulkinnan prosessi, joka tuo tulkinnallisen juonteen kuvallisen ilmaisun eri alueiden harjoitustöihin.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
Ryhmätyöskentely
Jakso sisältää 120 t luentoja ja ryhmäopetusta.
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson harjoitustyöt arvioidaan työskentelyn ja tuotosten perusteella
Suositellut suoritusajankohdat
2. vuoden syksy
2. vuoden kevät
3. vuoden syksy
3. vuoden kevät
Osa I, 2. vuosi, osa II, 3. vuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Arnkil, H. 2008. Värit havaintojen maailmassa. Taik.
Eldridge, R. 2009. Johdatus taiteenfilosofiaan. Gaudeamus.
Itten, J. 1989. Värit taiteessa. Taide.
Lehtinen, T. 1992. Metalligrafiikka. Taide.
Haapala A. & Pulliainen U. 2000. Taide ja kauneus. Johdatus estetiikkaan. Kirjapaja.