Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee joukkoviestinnän ja journalismin sekä mediatutkimuksen keskeisiä alueita sekä nykytutkimuksen että oppihistorian näkökulmista. Opintojakso tukevoittaa opiskelijan teoreettisia valmiuksia tarttua pro gradu -työhön.
Sisältö
Painopiste on tutkimusalan kehityksessä ja tutkimustraditioissa. Niiden ohella tutustutaan myös konkreettisiin tutkimushankkeisiin, erityisesti laitoksen omiin.
Toteutustavat
1. Luennot viestinnän teoriasta ja oppihistoriasta (20 t / 2 op) ja luentoihin liittyvää kirjallisuutta, kuten esimerkiksi tieteellisiä artikkeleita. Luennot ja niihin liittyvä kirjallisuus suoritetaan esseellä (2 op). 2. Kirjallisuus (6 op) suoritetaan kirjatenttinä tiedotusopin laitoksen yleisessä tentissä, esseellä tai lukupiirityöskentelynä.
Kolme teosta seuraavista (yksi kustakin ryhmästä):
1. Habermas: Julkisuuden rakennemuutos (2004). TAI Dewey: Julkinen toiminta ja sen ongelmat (2006) TAI Pietilä, Veikko & julkisuuspiiri: Julkisot, yleisöt ja media (2010) 2. Hardt: Social Theories of the Press: Constituents of Communication Research, 1840s to 1920s, 2nd ed. (2001). TAI Katz et al. (eds.): Canonic Texts in Media Research (2003). TAI Peters: Speaking into the Air: A History of the Idea of Communication (1999). 3. Mörä & Salovaara-Moring & Valtonen (toim.): Mediatutkimuksen vaeltava teoria (2004) TAi Ridell & Väliaho & Sihvonen (toim.): Mediaa käsittämässä (2006).
Lukupiiri
Työskentely tapahtuu 3-6 opiskelijan omaehtoisesti perustamissa ryhmissä. Ennen lukupiirin aloittamista ryhmäläisten tulee ottaa yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan, jonka kanssa sovitaan käsiteltävistä teksteistä ja työskentelyn yksityiskohdista.
Lukupiirissä käsitellään 2-6 artikkelia sekä yksi teos seuraavista: Katz et al. (eds.): Canonic Texts in Media Research (2003) TAIMörä & Salovaara-Moring & Valtonen (toim.): Mediatutkimuksen vaeltava teoria (2004) TAI Park & Pooley (eds.): The History of Media and Communication Research: Contested Memories (2008).
Lukupiirin muodostavat opiskelijat päättävät yhteisesti, minkä teoksista he haluavat pienryhmätyöskentelynä suorittaa. Lisäartikkeleista sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Lukupiiriä varten on kirjallinen ohjeistus, jossa kerrotaan lähemmin, miten työskentely eri vaiheissa etenee.