Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - ymmärtävät kulttuurisen lukutaidon merkityksen lapsen maailmankuvan rakentumisessa - perehtyvät matematiikkakasvatukseen: lapsen matemaattisen ajattelun kehittymiseen - perehtyvät mediakasvatukseen - tutustuvat alkuopetukseen.
Sisältö
Opiskelijat perehtyvät kielen ja symbolien merkitykseen lapsen maailmankuvan rakentumisessa sekä matemaattiseen ajatteluun lapsen tiedonhankinnan välineenä. Opiskelijat perehtyvät erilaisiin viestintäympäristöihin ja kehittävät taitojaan mediakasvattajina.
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun opetukseen sekä harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Suositellut suoritusajankohdat
2.opintovuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Lahikainen, A. R., Hietala, P., Inkinen, T., Kangassalo, M., Kivimäki, R. & Mäyrä, F. (toim.) 2005. Lapsuus mediamaailmassa. Näkökulmia lasten tietoyhteiskuntaan. Helsinki: Gaudeamus.
Räsänen, P., Kupari, P., Ahonen, T. & Malinen, P. (toim.) 2004. Matematiikka – näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen. 2. uudistettu painos. Jyväskylä: Yliopistopaino. 198–240, 274–300.