Students learn problem-solving, interaction and interview skills needed in client work. They learn to separate the interactive elements between a client and a social worker, and to understand the challenges of values and ethical choices. Students learn how to analyse the possibilities and challenges of the development of their own client work skills through feedback and self-evaluation.
Teaching methods
Teaching method
Contact
Online
Lectures
24 h
0 h
Modes of study
Evaluation
and evaluation criteria
Numeric 1-5.
Evaluation is based on active participation in the seminar. The grade is combined with the performance in A3c.
Study materials
Trevithick, Social Work Skills. A Practice Handbook. Open University Press 2000;
Muukkonen & Tulensalo, Kohtaavaa lastensuojelua. Lapsikeskeisen lastensuojelun sosiaalityön tilannearvion käsikir. Helsingin kaupungin sosiaalivirasto 2004. (http://www.hel.fi/sosv/julkaisu/selvityksia.htm);
Niemistö, Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia kustannus 2002;
Pietiläinen & Seppälä, Palveluohjaus asiakastyössä ja organisaatiossa. Kehitysvammaliitto 2003;
Rostila, Tavoitelähtöinen sosiaalityö. SoPhi 2001;
Särkelä, Välittäminen ammattina. Vastapaino 2001;
Seikkula & Arnkil, Dialoginen verkostotyö. Tammi, Stakes 2005;
Laitinen & Hurtig (toim.), Pahan kosketus. Ihmisyyden ja auttamistyön varjojen jäljillä. PS-kustannus 2002;
Seikkula, Sosiaaliset verkostot. Ammattiauttajan voimavara kriiseissä. Kirjayhtymä 1994;
Heino (toim.), Läheisneuvonpito – uusi sosiaalityön menetelmä. Stakes 2000;
Möller ym., Sattumista suunnitelmallisuuteen. – Lapsen elämäntilanteen kartoitus lastensuojeluss. Pesäpuu ry. 2004.