x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2010–2011
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
KASOS3 Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät 3 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, opettajankoulutus
Vastuuhenkilö
Dosentti Kirsti Karila
Edeltävät opinnot
Kasvatustieteen perus- ja aineopinnot
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelma 2008 – 2010

Yleiskuvaus

Opintojaksolla opiskelija syventää ymmärrystään kvalitatiivisen tutkimuksen ominaislaadusta, kvalitatiivisesta tutkimustraditiosta ja erilaisista tutkimusotteista. Opiskelija tutustuu kvalitatiiviseen tutkimusprosessiin, etenkin erilaisiin analyysiratkaisuihin ja teorian ja empirian vuoropuhelun (tulkinnan) merkitykseen kvalitatiivisen tutkimuksen keskeisimpänä laatukriteerinä.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää kvalitatiivisen tutkimuksen ominaislaadun
- tutustuu kvalitatiivisen tutkimuksen keskeisiin tutkimusotteisiin, lähestymistapoihin
- ymmärtää kvalitatiivisen tutkimusprosessin kulun
- ymmärtää ja osaa käyttää erilaisia analyysitapoja kvalitatiivisen aineiston järjestämisessä ja tulkinnan rakentamisessa
- ymmärtää teorian ja empirian vuoropuhelun merkityksen
- osaa etsiä ja hyödyntää kvalitatiivisen tutkimuksen metodikirjallisuutta ja aikaisempia tutkimuksia

Sisältö

Luennoilla ja harjoituksissa opiskelija syventää ymmärrystään kvalitatiivisesta tutkimusprosessista: tarkastelun kohteena ovat erityisesti tutkijan metodologiset ja menetelmälliset valinnat erilaisissa laadullisen tutkimuksen lähestymistavoissa. Myös tutkimuksen eettiset kysymykset ovat tarkastelun kohteena.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Itsenäinen työskentely
Seminaari 20 t 0 t

Vaadittavat opintosuoritukset

Opiskelija laatii esseemuotoisen harjoitustyön (voi olla myös parityö) annettujen ohjeiden pohjalta.

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Esseemuotoinen harjoitustyö arvioidaan numerolla 1-5. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota tieteellisen kirjoittamisen peruskysymysten ohella lähdekirjallisuuden monipuoliseen (kotimaiset ja kansainväliset lähteet) käyttöön sekä menetelmällisiä ratkaisuja ja valintoja koskevaan argumentaatioon.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Heikkinen Hannu, L.T. , Roivio E. & Syrjälä L. (toim.). 2006. Toiminnasta tietoon. Vantaa: Dark Oy.

Syrjäläinen E., Eronen A. & Värri V-M. (toim.). 2007. Avauksia laadullisen tutkimuksen analyysiin. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy.

Laine M., Bamberg J. & Jokinen P. (toim.). 2007. Tapaustutkimuksen taito. Helsinki: Gaudeamus.

Hatch, A. (Ed.). 2007. Early Childhood Qualitative Research. Routledge. 2007. (Pakollinen varhaiskasvatuksen yksikössä)

Kurssilla jaettava kirjallinen materiaali.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos