Opintojaksolla opiskelija syventää ymmärrystään kvalitatiivisen tutkimuksen ominaislaadusta, kvalitatiivisesta tutkimustraditiosta ja erilaisista tutkimusotteista. Opiskelija tutustuu kvalitatiiviseen tutkimusprosessiin, etenkin erilaisiin analyysiratkaisuihin ja teorian ja empirian vuoropuhelun (tulkinnan) merkitykseen kvalitatiivisen tutkimuksen keskeisimpänä laatukriteerinä.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - ymmärtää kvalitatiivisen tutkimuksen ominaislaadun - tutustuu kvalitatiivisen tutkimuksen keskeisiin tutkimusotteisiin, lähestymistapoihin - ymmärtää kvalitatiivisen tutkimusprosessin kulun - ymmärtää ja osaa käyttää erilaisia analyysitapoja kvalitatiivisen aineiston järjestämisessä ja tulkinnan rakentamisessa - ymmärtää teorian ja empirian vuoropuhelun merkityksen - osaa etsiä ja hyödyntää kvalitatiivisen tutkimuksen metodikirjallisuutta ja aikaisempia tutkimuksia
Sisältö
Luennoilla ja harjoituksissa opiskelija syventää ymmärrystään kvalitatiivisesta tutkimusprosessista: tarkastelun kohteena ovat erityisesti tutkijan metodologiset ja menetelmälliset valinnat erilaisissa laadullisen tutkimuksen lähestymistavoissa. Myös tutkimuksen eettiset kysymykset ovat tarkastelun kohteena.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Itsenäinen työskentely
Seminaari
20 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Opiskelija laatii esseemuotoisen harjoitustyön (voi olla myös parityö) annettujen ohjeiden pohjalta.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Esseemuotoinen harjoitustyö arvioidaan numerolla 1-5. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota tieteellisen kirjoittamisen peruskysymysten ohella lähdekirjallisuuden monipuoliseen (kotimaiset ja kansainväliset lähteet) käyttöön sekä menetelmällisiä ratkaisuja ja valintoja koskevaan argumentaatioon.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Heikkinen Hannu, L.T. , Roivio E. & Syrjälä L. (toim.). 2006.Toiminnasta tietoon. Vantaa: Dark Oy.
Syrjäläinen E., Eronen A. & Värri V-M. (toim.). 2007.Avauksia laadullisen tutkimuksen analyysiin. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy.
Laine M., Bamberg J. & Jokinen P. (toim.). 2007.Tapaustutkimuksen taito. Helsinki: Gaudeamus.
Hatch, A. (Ed.). 2007. Early Childhood Qualitative Research. Routledge. 2007. (Pakollinen varhaiskasvatuksen yksikössä)