Kurssi tarkastelee interaktiivista mediaa osana yhteiskuntaa (työelämää ja taloutta, kansalaisyhteiskuntaa, politiikkaa, yhteiskunnallisia liikkeitä) ja välineenä merkitysten ja kulttuuriartefaktien luomiseen ja välittämiseen.
Osaamistavoitteet
Kurssin tavoitteena on perehdyttää interaktiivisen median kehitykseen osana laajempaa yhteiskunnallista muutosta, auttaa jäsentämään median suhteita yhteiskunnan muihin ilmiöihin, antaa käsitteitä mediailmiöiden arviointiin ja kontekstualisointiin, tunnistaa mediakäytäntöjen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja soveltaa niitä koskevia teoriaperinteitä, sekä luoda kokonaiskuvaa interaktiivisen median sosiaalisen ulottuvuuden tutkimuksesta.
Sisältö
Teoriat ja tutkimus koskien interaktiivisen median yhteiskunnallisia vaikutuksia, interaktiivisen median historia ja media-aktivismi, digitaalisen tuotannon erityispiirteet, vertaistuotanto ja uudet omaisuuden ja hallinnan muodot (new commons), tiedon politiikka, mediamuotojen globalisaatio ja alueelliset erityispiirteet, interaktiivinen media taide- ja ilmaisumuotona, digitaalinen media avantgardena.
- Henry Jenkins: Convergence Culture (rev. ed. NYU Press, 2008) ja - Jean Burgess & Joshua Green: YouTube: Online Video and Participatory Culture (Polity, 2009) ja - Benkler: Wealth of Networks (Yale 2007) tai - Bollier: Viral Spiral (New Press 2009)