Perehdyttää erilaisiin kielitaitokäsityksiin ja kielitaidon arvioinnin muotoihin.
Kielitaitokäsitykset, kielitaidon arviointiin liittyvät periaatteet ja eri arvioinnin muodot. Oma käytännön arviointitehtävä.
(1) 2 op
A. Kirjatentti, johon luetaan n. 150 esim. seuraavista: Aalto, Eija, Kaisa Tukia, Sanna Mustonen & Peppi Taalas 2007. Suomi2. Minä ja arki. Opettajan opas. WSOY, Helsinki, s. 13 - 57.Aalto, Eija, Kaisa Tukia, Peppi Taalas & Sanna Mustonen 2008. Suomi2. Minä ja media. Opettajan opas. WSOY, Helsinki, s. 17 - 69.Huhta, Ari & Sauli Takala 1999. Kielitaidon arviointi. Teoksessa Kari Sajavaara & Arja Piirainen-Marsh (toim.), Kielenoppimisen kysymyksiä. Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylä, s. 179 - 228.Tarnanen, Mirja 2002. Arvioija valokeilassa. Suomi toisena kielenä -kirjoittamisen arviointia. Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylä.
B. Oma arviointityö
S2-käyttäjän kielitaidon arviointi ja siitä raportointi.
Tukena käytetään seuraavaa:
Eurooppalainen viitekehys. Kielten oppimisen, opettamisen ja arvioinnin yhteinen eurooppalainen viitekehys. 2003. WSOY.
(2) 3 op
A. Kirjatentti, johon luetaan n. 300 sivua esim. seuraavista:
Aalto, Eija, Kaisa Tukia, Sanna Mustonen & Peppi Taalas 2007. Suomi2. Minä ja arki. Opettajan opas. WSOY, Helsinki, s. 13 - 57.Aalto, Eija, Kaisa Tukia, Peppi Taalas & Sanna Mustonen 2008. Suomi2. Minä ja media. Opettajan opas. WSOY, Helsinki, s. 17 - 69. Huhta, Ari & Sauli Takala 1999. Kielitaidon arviointi. Teoksessa Kari Sajavaara & Arja Piirainen-Marsh (toim.), Kielenoppimisen kysymyksiä. Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylä, s. 179 - 228.Tarnanen, Mirja 2002. Arvioija valokeilassa. Suomi toisena kielenä -kirjoittamisen arviointia. Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylä.