x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LTOPAA2 Ilmaisu ja taide lapsen oppimisen kielenä 5 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, varhaiskasvatus
Vastuuhenkilö
Eira Oinonen, Kyllikki Rantala ja Heli Soiniitty
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi I II III IV
2008–2009 X
2009–2010 X

Osaamistavoitteet

Jakson tavoitteena on, että opiskelijat
- saavuttavat kuvataide-, liikunta- ja musiikkikasvatuksessa sekä äidinkielessä (kielen kehittyminen ja kirjallisuuskasvatus) ne perustiedot ja taidot, jotka ovat lasta kehittävän toiminnan lähtökohtana.

Sisältö

Opiskelijat perehtyvät ilmaisu- ja taidekasvatuksen merkitykseen lapsen kokonaisvaltaisessa kasvussa ja kehityksessä. Opiskelijat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat kuvataide-, liikunta-, musiikki- ja kirjallisuuskasvatusta päivähoidossa.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 16 t 0 t
Pienryhmäopetus 34 t 0 t
Ryhmätyöskentely 8 t 0 t
Itsenäinen työskentely 58 t 0 t

Tutoriaalit 8 t, teoreettiset katsaukset 16 t, työpajatyöskentelyä 34 t, teemapäivä 4 t. Päiväkodissa suoritettavia oppimistehtäviä 15 tuntia (kolmena päivänä), itsenäistä työskentelyä 58 t.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Aktiivinen osallistuminen ohjattuun opetukseen ja tehtävien hyväksytty suorittaminen.

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Tentti arvioidaan asteikolla 1–5.

Suositellut suoritusajankohdat

1. opintovuosi

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Hakkola, K., Laitinen, S. & Ovaska-Airasmaa, M. 1991. Lasten taidekasvatus. Helsinki: Kirjayhtymä. 3–78.

Heinonen, S.-L. 1999. Lapsi kielen talossa. Teoksessa S. Heinonen (toim.) Päivähoidon pienimmät varhaiskasvatuksen valinkauhassa. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opetusmonisteita. Tampere: Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos. 29 – 38.

Numminen, P.  1996. Kuperkeikka varhaiskasvatuksen liikunnan didaktiikkaan. Gummerus.

Rantala, K. 1999. Siiputellen, körötellen, loruillen ja laulellen. Teoksessa S. Heinonen (toim.) Päivähoidon pienimmät varhaiskasvatuksen valinkauhassa. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opetusmonisteita. Tampere: Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos. 39–45.

Ruokonen, I. 2000. Musiikki minuuden vahvistajana ja maailman rakentajana. Teoksessa S. Karppinen, A. Puurula & I. Ruokonen. Elämysten alkupoluilla. Lähtökohtia alle 3-vuotiaiden taidekasvatukseen. Helsinki: Finn Lectura. 73–83.

Rusanen, S. & Torkki, K. 2000. Minusta jää jälki. Teoksessa S. Karppinen, A. Puurula & I. Ruokonen. Elämysten alkupoluilla. Lähtökohtia alle 3-vuotiaiden taidekasvatukseen. Helsinki: Finn Lectura. 43–52.

Suojala, M. & Karjalainen, M. (toim.). 2001. Avaa lastenkirja! Helsinki: Lasten Keskus. Soveltuvin osin.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Ammatillisia valmiuksia antavat aineopinnot (Lastentarhanopettajan koulutus)
2009–2010
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos