Jakson suoritettuaan opiskelija -ymmärtää terveystiedon merkityksen osana laajempaa koulun terveyden ja hyvinvoinnin edistämistyötä -tuntee terveyttä ja turvallisuutta edistävän koulun tunnuspiirteet -tuntee koulukiusaamista ilmiönä sekä mahdollisuuksista ennaltaehkäistä ja puuttua siihen -tuntee terveystieto-oppiaineessa annettavan turvallisuuskasvatuksen lähtökohtia, tavoitteita ja aihealueita
Sisältö
-moniammatillisuuden ja yhteistyön näkökulma osana koulun terveyden ja turvallisuuden edistämistyötä -terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia edistävä kouluyhteisö -oppilaiden hyvinvointi koulussa -koulukiusaaminen ryhmäilmiönä -turvallisuuskasvatus terveystieto-oppiaineessa, lähtökohdat, tavoitteet ja keskeiset aihealueet
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
Itsenäinen työskentely
Seminaari
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kirjallisuus:
Terho P ym. (toim.) 2002. Kouluterveydenhuolto. Duodecim.
Muu kirjallisuus:
Konu A 2002. Oppilaiden hyvinvointi koulussa. Tampere University Press (myös verkkojulkaisuna)
Launonen L, Pulkkinen L 2004. Koulu kasvuyhteisönä. Ps-kustannus.
Salmivalli C 2003. Koulukiusaamiseen puuttuminen. Kohti tehokkaita toimintamalleja. PS-kustannus.