Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - tutkivat ja tutustuvat varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisiin ja kulttuurisiin muutoksiin, erityisesti monikulttuurisuuden kannalta - pohtivat uskomusten, arvojen ja asenteiden merkitystä työskenneltäessä monikulttuurisessa toimintaympäristössä - perehtyvät varhaiskasvatuksen arjessa ilmeneviin eettisiin ja elämänkatsomuksellisiin kysymyksiin - perehtyvät varhaiskasvatuksen rooliin ennaltaehkäisevänä lastensuojelullisena tukimuotona.
Sisältö
Varhaiskasvatus nivoutuu laaja-alaisesti yhteiskunnalliseen toimintaan, jolla pyritään vaikuttamaan muuttuviin kasvuolosuhteisiin ja edistämään lapsen edun mukaista kasvua ja kehitystä. Varhaiskasvatuksen erilaisten toimintaympäristöjen – kodin, julkisten kasvatusinstituutioiden, ja muiden elämänpiirien - merkitykset ovat vaihdelleet eri aikoina, ja ne vaihtelevat tulevaisuudessakin eri yhteiskunnissa. Opintojakso sisältää varhaiskasvatuksen eri toimintaympäristöihin tutustumista.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Pienryhmäopetus
10 t
0 t
Ryhmätyöskentely
6 t
0 t
Itsenäinen työskentely
107 t
0 t
Tutoriaalit 6 t, teoreettiset katsaukset 12 t, työpajatyöskentely 10 t, itsenäinen työskentely sisältää 20 t toimintaympäristöön tutustumista.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen opetukseen sekä toimintaympäristöä käsittelevän raportin laatiminen.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy raportin arvioinnin perusteella. Arviointi asteikolla 1–5.
Suositellut suoritusajankohdat
3. opintovuosi.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
James, A., Allison, J., Jenks, C. & Prout A. 2001. Theorizing childhood. Polity Press.
Lahikainen, A.-R., Punamäki, R.-L. & Tamminen, T. 2008.Kulttuuri kasvattaa lasta. WSOY.
Hokkanen, L. & Sauvola, M. 2006. Puhumattomat paikat. Puheenvuoroja perheestä. Oulun kaupungin painatuskeskus.
Paavola, Heini Maaria. 2007. Monikulttuurisuuskasvatus päiväkodin monikulttuurisessa esiopetusryhmässä. Helsingin yliopisto. Käyttäytymistieteellinen tiedekunta. Soveltavan kasvatustieteen laitos. Tutkimuksia 283. Helsinki: Yliopistopaino. https://oa.doria.fi/handle/10024/6108
Tirri, K. 1998. Opettajan ammattietiikka. WSOY.
Starting Strong II: Early childhood Education. 2006. OECD.