Kurssi liittyy sekä äidinkielen ja kirjallisuuden didaktiikkaan että matematiikan didaktiikkaan. Lisäksi kurssissa on oppiaineita integroivia osuuksia.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - ymmärtää oppimiskontekstien kielisysteemejä ja osaa hyödyntää niitä ohjatessaan oppilaita kielitietoisuuteen ja matemaattisen ajattelun ilmaisuun - tunnistaa suomen kielen keskeisimpiä rakenteita sekä niiden merkityksiä eri kielenkäyttötilanteissa - osaa hyödyntää kielentämistä ja muita pedagogisia sovelluksia äidinkielen ja matematiikan opetuksen suunnittelussa, ohjaamisessa ja arvioinnissa.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin kielisysteemeihin ja kielenmuotoihin sekä niiden tietoiseen hyödyntämiseen äidinkielen ja matematiikan opetuksessa. Jaksolla käsitellään, miten matematiikan käsitteille voidaan antaa merkityksiä luonnollisella kielellä, kuviokielellä ja symbolikielellä. Opintojaksolla perehdytään siihen, miten oppilasta voidaan ohjata kielen havainnointiin ja miten oppilaan kielitietoisuutta ja monikielisyyttä vahvistetaan. Kielitietoisuutta ja kielentämistä tarkastellaan muun muassa opetussuunnitelmien, oppimateriaalien ja arvioinnin kannalta.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
18 t
0 t
Pienryhmäopetus
21 t
0 t
Itsenäinen työskentely
89 t
0 t
Seminaari
3 t
0 t
Kirjatentti
4 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
5 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, kurssityö ja tentti
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Alho, I. & Kauppinen, A. 2006. Käyttökielioppi. (soveltuvin osin)
Joutsenlahti, J. & Kulju, P. 2010. Kieliteoreettinen lähestymistapa koulumatematiikan sanallisiin tehtäviin ja niiden kielennettyihin ratkaisuihin. Teoksessa Eero Ropo, Harry Silfverberg & Tiina Soini (toim.), Toisensa kohtaavat ainedidaktiikat. Ainedidaktiikan symposiumi Tampereella 13.2.2009. Tampereen yliopisto. Sivut 77-90 . (Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja. A 31). Verkossa osoitteessa http://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8011-9
Kulju, P. & Joutsenlahti, J. 2010. Mitä annettavaa äidinkielellä ja matematiikalla oppiaineina voisi olla toisilleen? Teoksessa Eero Ropo, Harry Silfverberg & Tiina Soini (toim.) Toisensa kohtaavat ainedidaktiikat. Ainedidaktiikan symposiumi Tampereella 13.2.2009. Tampereen yliopisto. 2010. Sivut 163-178. (Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja. A 31).Verkossa osoitteessa http://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8011-9.
Räsänen, P. & Joutsenlahti, J. 2015. Matematiikan opetus ja oppiminen. Niilo Mäki Instituutti.