x !
Archived Curricula Guide 2009–2011
Curricula Guide is archieved. Please refer to current Curricula Guides
KATES042 Qualitative Research Approaches 3 ECTS
Organised by
Public Health
Person in charge
Kansanterveystieteen yliassistentti Pirjo Lindfors
Planned organizing times
Period(s) I II III IV
2010–2011 X
Preceding studies
Compulsory:

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-tuntee laadullisen tutkimuksen tietoteoreettiset lähtökohdat ja ymmärtää laadullisen tutkimuksen tutkimusprosessin erityispiirteet
-omaa tarvittavat tiedot ja taidot laadullisen tutkimuksen toteuttamiseen

Contents

- tutkimusprosessi ja tutkimuskysymysten asettaminen
– tutustuminen eri analyyttisiin lähestymistapoihin (diskurssianalyysi, retoriikka, keskusteluanalyysi, narratiivinen tutkimus)
– tutkimusartikkelien ja/tai aineistojen analyysiharjoitukset

Teaching methods

Teaching method Contact Online
Lectures
Group work
Exercises

Modes of study

Evaluation

Numeric 1-5.

Recommended year of study

4. year spring

Study materials

Kirjallisuus:
Alasuutari P. Laadullinen tutkimus.Uudistettu painos,Vastapaino 2007.
Jokinen A ym. Diskurssianalyysi liikkeessä. Vastapaino 1999.
Ruusuvuori J & Tiittula L (toim.) Haastattelu: Tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Vastapaino 2005.
Silverman D. Doing qualitative research. A practical handbook. Sage 2005.
Lisäkirjallisuus:
Jähi R. Työstää, tarinoida, selviytyä. Vanhemman psyykkinen sairaus lapsuudenkokemuksena. Tampereen yliopisto 2004. (Myös verkkojulkaisuna)
Järventie I. Selviytyä hengiltä. Sosiaalipsykologinen ja sosiaalipsykiatrinen näkökulma itsemurhiin. Stakes 1993.
Kirsi T. Rakasta, kärsi ja kirjoita. Tutkimus dementoitunutta puolisoaan hoitaneiden naisten ja miesten hoitokokemuksesta. Tampereen yliopisto 2004. (Myös verkkojulkaisuna)
Lindfors P. Homeopaatin vastaanotolla - tutkimus vuorovaikutuksesta ja päätöksenteosta. Tampere University Press 2005. (Myös verkkojulkaisuna)
Lumme-Sandt K. Ikäihmiset ja lääkkeiden käytön moninaiset maailmat. Tampereen yliopisto 2002. (Myös verkkojulkaisuna)
Pietilä I. Between rocks and hard places. Ideological dilemmas in men´s talk about health and gender. Tampereen yliopisto 2008. (Myös verkkojulkaisuna.)
Lisäksi harjoitustöiden yhteydessä jaettavaa materiaalia.

Belongs to following study modules

Tampere School of Public Health
Metodiopinnot (Public Health)
2010–2011
Teaching
Archived Teaching Schedule. Please refer to current Teaching Shedule.
Tampere School of Public Health