Opintojakson suoritettuaan opiskelija - hahmottaa kasvatuksen ja oppimisen yksilöllisenä ja yhteisöllisenä prosessina - suunnittelee inklusiivisuutta tukevia, monipuolisia ja pedagogisesti tarkoituksenmukaisia oppimisympäristöjä - yhdistelee erilaisia oppimisen ohjaamisen lähestymistapoja ja malleja sekä osaa soveltaa niitä käytännössä - toteuttaa joustavia pedagogisia ja didaktisia ratkaisuja huomioiden oppilaiden oppimisen ja kasvun erilaisuudet, edellytykset ja yksilölliset tarpeet kasvun eri vaiheissa - soveltaa fyysistä ja psyykkistä turvallisuutta tukevia toimintatapoja ja käyttää niitä arkipäivän tilanteissa
Sisältö
- haastavan käyttäytymisen ennakointi, tulkinnat ja pedagogiset keinot - ratkaisukeskeiset työtavat lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi - kasvun ja oppimisen yksilöllisten tarpeiden tunnistaminen, varhainen tukeminen ja opetuksen eriyttäminen - kolmiportaisen tuen (yleisen, tehostetun ja erityisen)toteuttaminen kollegiaalisesti ja moniammatillisesti
Opintojakso koostuu luennoista ja seminaareista sekä tutustumiskäynneistä ja niihin liittyvästä ryhmätyöskentelystä ja kirjallisuuteen perehtymisestä.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Arviointi toteutetaan summatiivisesti kirjatentin avulla. Arvionti kohdistuu siihen, miten opiskelija soveltaa teoriapohjaa, seminaarityöskentelyssä käsiteltyihin "casehin" sekä tutkii esiin nousseita ongelmia ja luo relevantteja pedagogisia ratkaisumalleja.