x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2011–2012
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
M10 Opetusharjoittelu 9 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, aineenopettajan koulutus

Osaamistavoitteet

Harjoitteluiden tarkoituksena on se, että opiskelija muodostaa kasvattajapersoonansa kautta oman käyttöteorian, joka perustuu kasvatusfilosofisiin pohdintoihin. Harjoittelun kuluessa suomalaisen peruskoulun erilaiset käytännön tilanteet opetuskokeiluineen ohjaavat opiskelijan käyttöteorian muotoutumista. Pohditaan käytännön tilanteissa ratkaisuihin vaikuttavan aikaisemman ”hiljaisen tiedon” merkitystä tiedostetun kasvatusfilosofian rinnalla.
1.Kehittyä opettajan ammatillisten valmiuksien hallinnassa
-kehittyä ainekohtaisen sanaston ja menetelmien hallinnassa ja soveltamisessa
-kehittyä ottamaan kokonaisvastuu kasvatuksesta ja oppimaan ohjaamisesta
-kehittyä ottamaan huomioon oppilas yksilöllisine tarpeineen ja tavoitteineen
-kehittyä taidossa suunnitella ja toteuttaa erilaisissa oppimisympäristöissä tarvittavia toimintatapoja
-kehittyä taidossa suunnitella ja toteuttaa kasvatus- ja opetustyötä yksin, parin tai pienryhmän kanssa yhdessä.
2.Kyetä arvioimaan omaa toimintaansa opettajana
-kyetä asettamaan ammatillisen kehittymisen tavoitteita
-pohtia omien opetusteorioittensa ja kasvatusajattelunsa mielekkyyttä
-kehittyä tarkastelemaan omia oppimiskäsityksiään ja arvioimaan omia persoonallisia voimavaroja.

Sisältö

Yhteistyössä ohjaajien ja mentoreiden kanssa opiskelijalle laaditaan hänen ammatillista kasvuaan tukeva yksilöllinen harjoittelusuunnitelma. Harjoittelun sisältöalueiden määrittelyssä pyritään opiskelijan kannalta merkityksellisten aine- ja aihekokonaisuuksien valitsemiseen unohtamatta oppilaan parasta. Opiskelijaa rohkaistaan rakentamaan opetusta itsenäisesti. Tähän liittyy myös koulutusympäristön tukipalveluiden täysimääräinen hyödyntäminen laadukkaan opetuksen varmistamiseksi.
Opiskelijalta edellytetään sitoutumista henkilökohtaisen itsearvioinnin kehittämiseen mm. portfolion avulla. Opiskelija on yhteydessä häntä ohjaaviin opettajiin ja mentoreihin, jolloin sovitaan tulevista opetuskokonaisuuksista, suunnitelman tekemiseen liittyvistä kysymyksistä sekä ohjauksesta. Ohjaussuhteessa korostetaan dialogisuutta.
Luokassa työskentelevät sopivat keskenään sekä luokan toiminnan että opiskelijan ammatillisen kasvun kannalta hyvin perustellun kokonaisuuden. Luokassa toimivat sopivat suunnitteluun ja opetukseen käytettävän tuntimäärän sekä koulun toimintaan liittyviin tehtäviin varattavan tuntimäärän. Opetusharjoittelun harjoittelijakohtainen kokonaistuntimäärä on 243 tuntia (omaa opetusta n. 40 h).
Opiskelija raportoi harjoitteluistaan portfoliossa ohjaajille.

Vaadittavat opintosuoritukset

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kasvatustieteiden yksikkö
2011–2012
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Kasvatustieteiden yksikkö