Opintojaksolla yliopistotyötä tarkastellaan pedagogisen osaamisen ja asiantuntijana kehittymisen näkökulmasta.
Yliopisto-opetuksen suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtina ovat - opiskelijoiden osallisuuden vahvistaminen monipuolisten oppimisympäristöjen avulla, - yhteisöllisen tutkimustoiminnan tuottamien oppimisympäristöjen hyödyntäminen ja - opettajan työprosessien kehittäminen.
Opintojaksolla perehdytään opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin linjakkaana kokonaisuutena. Opintojaksoon sisältyy 2 op harjoittelua.
Osaamistavoitteet
Opiskelija - tuntee ja osaa hyödyntää keskeisiä pedagogisia käsitteitä sekä yliopisto-opettamisen ja -oppimisen teoreettisia perusteita - osaa analysoida opetuksen, ohjauksen ja oppimisen prosesseja - tuntee ja osaa hyödyntää erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä oppimisen edistämiseksi - ymmärtää osaamistavoitteiden asettamisen merkityksen sekä arvioinnin tehtävät ja roolin yliopistollisen koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa - tuntee linjakkaan opetuksen idean ja osaa soveltaa sitä käytäntöön - osaa arvioida henkilökohtaisia ja yhteisöllisiä pedagogisen osaamisen kehittämisen haasteita
Sisältö
Opintojakso aloitetaan tutustumalla yliopisto-opiskeluun opiskelijan näkökulmasta. Tästä siirrytään tarkastelemaan oppimisen ja opetuksen teoreettisia lähtökohtia ja nykykäsityksiä sekä näiden mahdollisuuksia edistää oppimista ja asiantuntijaksi kehittymistä käytännön työssä. Käytännöllisempänä ja oman toiminnan suunnitteluun liittyvänä työkaluna hyödynnetään linjakkaan opetuksen mallia. Jaksolla perehdytään tarkemmin muutamiin yliopisto-opetuksen eriyispiirteisiin, kuten tutkimusperustaiseen opetukseen ja akateemisten työprosessien ohjaukseen. Lopuksi tarkastellaan elinikäisen oppimisen kysymyksiä sekä yliopisto-opiskelijan että opettajan näkökulmasta. Jakso sisältää harjoittelua, joka toteutetaan opetustilanteen analyysinä ja opetusprosessin suunnitelmana.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Opintojakso on suunnattu Tampereen yliopistoon työsuhteessa oleville henkilöille, ensisijaisesti opettajille ja ohjaajille, sekä tutkijakoulun opiskelijoille.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
30 t
10 t
Pienryhmäopetus
0 t
10 t
Itsenäinen työskentely
0 t
220 t
Opintojakso koostuu ohjatusta oppimisprosessista, johon sisältyy lähiopetuspäiviä, lukupiirityöskentelyä, kirjallisuuteen perehtymistä, harjoittelua, omaa opetusta koskeva kehittämistehtävä ja opetusportfolion osan rakentaminen. Opintojakson aikana työskennellään monitieteisessä ryhmässä luoden vertaisverkostoa yli yksikkörajojen. Opetusharjoittelun kontekstina on opetustilanne ja opintojakso tai muu vastaava prosessi, jota kehitetään kokonaisuutena.
Opetuskieli
suomi,
englanti
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Osallistuminen opetukseen sekä kehittämistehtävän ja harjoittelun toteutus ja raportointi. Opetusmenetelmiä koskeva osaaminen karttuu opetuksen toteutustapojen kautta, jonka vuoksi edellytetään aktiivista osallistumista vuorovaikutukseen lähiopetuksessa, verkossa ja ryhmätyöskentelyssä.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Oppimisen ja osaamisen kehittymisen arviointia toteutetaan lähipäivien työskentelyssä ja lukupiirin tehtävissä (ml. harjoittelu), osallistujan toteuttaman kehittämistehtävän avulla. Arviointi kohdistuu siihen, miten osallistuja jäsentää oman opetuksensa kehittämistehtävän, tutkii siihen liittyviä ongelmia ja ratkaisuja ja arvioi omaa oppimistaan kehittämistehtävän toteuttamisen aikana sekä miten osallistuja tunnistaa, argumentoi ja tekee näkyväksi oman opetus- ja oppimisajattelunsa sekä pedagogisen osaamisen vahvuudet ja kehittämishaasteet.