x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2009–2011
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LOGOP9 Johdatus logopedian tutkimusmenetelmiin 2 op
Vastuutaho
Logopedia
Vastuuhenkilö
Anna-Maija Korpijaakko-Huuhka
Osallistumisoikeus opintojaksolle:
  • Pääaineopiskelijoilla
  • Sivuaineopiskelijoilla

Yleiskuvaus

Tiedon alkuperä, tieteellisen tutkimuksen tyypit, tutkimusasetelmat, mittaaminen ja muuttujat, laadullisen analyysin menetelmät. Logopedisen tutkimuksen kysymyksenasetteluja ja tutkimusasetelmia esimerkein ja itse tuotettuna.

Osaamistavoitteet

Opiskelija saa perusteet ymmärtää tieteellisen tutkimuksen erilaisia lähestymistapoja, kysymyksiä ja tutkimusasetelmia, erityisesti logopedisen tutkimuksen kysymyksenasetteluja ja tutkimusasetelmia. Opiskelija orientoituu tieteellisen kirjallisuuden kriittiseen ja analyyttiseen lukemiseen.

Sisältö

Luento-opetus keskusteluineen ja harjoituksineen, kirjallisuus ja oppimispäiväkirja

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 14 t 0 t
Itsenäinen työskentely 40 t 0 t

Puheviestinnän opiskelija, joka suorittaa logopedian sivuaineopintoja, korvaa tämän kurssin laatimalla annetun kirjallisuuden perusteella esseen.

Vaadittavat opintosuoritukset

suoritettuna LOGOP1-LOGOP4

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Suositellut suoritusajankohdat

1. vuoden kevät

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Schiavetti, N & Metz, D.E.(2006). Evaluating Research in Communicative Disorders (4th edition), s. 1-127 ja Metsämuuronen, J. (2001 tai uudempi painos). Metodologian perusteet ihmistieteissä soveltuvin osin. Muu opettajan harjoitustöihin valitsema kirjallisuus.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Puheopin laitos