Tiedon alkuperä, tieteellisen tutkimuksen tyypit, tutkimusasetelmat, mittaaminen ja muuttujat, laadullisen analyysin menetelmät. Logopedisen tutkimuksen kysymyksenasetteluja ja tutkimusasetelmia esimerkein ja itse tuotettuna.
Osaamistavoitteet
Opiskelija saa perusteet ymmärtää tieteellisen tutkimuksen erilaisia lähestymistapoja, kysymyksiä ja tutkimusasetelmia, erityisesti logopedisen tutkimuksen kysymyksenasetteluja ja tutkimusasetelmia. Opiskelija orientoituu tieteellisen kirjallisuuden kriittiseen ja analyyttiseen lukemiseen.
Sisältö
Luento-opetus keskusteluineen ja harjoituksineen, kirjallisuus ja oppimispäiväkirja
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
14 t
0 t
Itsenäinen työskentely
40 t
0 t
Puheviestinnän opiskelija, joka suorittaa logopedian sivuaineopintoja, korvaa tämän kurssin laatimalla annetun kirjallisuuden perusteella esseen.
Vaadittavat opintosuoritukset
suoritettuna LOGOP1-LOGOP4
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Suositellut suoritusajankohdat
1. vuoden kevät
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Schiavetti, N & Metz, D.E.(2006). Evaluating Research in Communicative Disorders (4th edition), s. 1-127 jaMetsämuuronen, J. (2001 tai uudempi painos). Metodologian perusteet ihmistieteissä soveltuvin osin. Muu opettajan harjoitustöihin valitsema kirjallisuus.