Opiskelija - syventää opettamiensa aineiden didaktisen tutkimuksen tuntemustaan perehtymällä alan keskeisimpiin tutkimuskohteisiin ja tämän alan tutkimuksen tyypillisiin tutkimusmetodeihin - kehittää valmiuksiaan soveltaa alansa tutkimustietoa ja tutkimuksellista otetta ammatillisen kehittymisensä välineenä - perehtyy oman opetettavan aineensa didaktisen tutkimuksen traditioon ja ajankohtaisiin tutkimuskysymyksiin tutustuen sekä koti- että ulkomaisiin tutkimuksiin - kehittää taitoaan tunnistaa tutkimusten paradigmaattisia lähtökohtia - oppii arvioimaan tutkimusten metodologisia valintoja ja tutkimustulosten pätevyyttä
Sisältö
Opetettavan aineen didaktisen tutkimuksen suuntaukset, tutkimusmenetelmät ja teorianmuodostus.
Toteutustavat
Luennot ja seminaarityöskentely 20 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn. Kirjallisuuteen perustuva tieteellinen essee.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Matematiikkakasvatus:
Kaksi teosta seuraavista:
Leder, G.C., Pehkonen, P., Törner, G. (Eds.) 2003. Beliefs: A Hidden Variable in Mathematics Education? Kluwer Academic Publishers. Luettavissa Ebraryssa.
Burton, Leone (Ed.)1999.Learning Mathematics: From Hierarchies To Networks. London: Routledge. Luettavissa Ebraryssa.
Kilpatrick, J., Swafford, J. & Findell, B. (Eds.)2001. Adding it up. National Academy Press. Luettavissa Ebraryssa.
Morgan, C. 1998.Writing mathematically: the discourse of investigation. Farmer Press. Luettavissa Ebraryssa.