x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LTOPAA2 Ilmaisu ja taide lapsen oppimisen kielenä 5 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, varhaiskasvatus
Vastuuhenkilö
Eira Oinonen, Kyllikki Rantala ja Heli Soiniitty
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi I II III IV
2008–2009 X
2009–2010 X

Osaamistavoitteet

Jakson tavoitteena on, että opiskelijat
- saavuttavat kuvataide-, liikunta- ja musiikkikasvatuksessa sekä äidinkielessä (kielen kehittyminen ja kirjallisuuskasvatus) ne perustiedot ja taidot, jotka ovat lasta kehittävän toiminnan lähtökohtana.

Sisältö

Opiskelijat perehtyvät ilmaisu- ja taidekasvatuksen merkitykseen lapsen kokonaisvaltaisessa kasvussa ja kehityksessä. Opiskelijat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat kuvataide-, liikunta-, musiikki- ja kirjallisuuskasvatusta päivähoidossa.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 16 t 0 t
Pienryhmäopetus 34 t 0 t
Ryhmätyöskentely 8 t 0 t
Itsenäinen työskentely 58 t 0 t

Tutoriaalit 8 t, teoreettiset katsaukset 16 t, työpajatyöskentelyä 34 t, teemapäivä 4 t. Päiväkodissa suoritettavia oppimistehtäviä 15 tuntia (kolmena päivänä), itsenäistä työskentelyä 58 t.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Aktiivinen osallistuminen ohjattuun opetukseen ja tehtävien hyväksytty suorittaminen.

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Tentti arvioidaan asteikolla 1–5.

Suositellut suoritusajankohdat

1. opintovuosi

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Hakkola, K., Laitinen, S. & Ovaska-Airasmaa, M. 1991. Lasten taidekasvatus. Helsinki: Kirjayhtymä. 3–78.

Heinonen, S.-L. 1999. Lapsi kielen talossa. Teoksessa S. Heinonen (toim.) Päivähoidon pienimmät varhaiskasvatuksen valinkauhassa. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opetusmonisteita. Tampere: Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos. 29 – 38.

Numminen, P.  1996. Kuperkeikka varhaiskasvatuksen liikunnan didaktiikkaan. Gummerus.

Rantala, K. 1999. Siiputellen, körötellen, loruillen ja laulellen. Teoksessa S. Heinonen (toim.) Päivähoidon pienimmät varhaiskasvatuksen valinkauhassa. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opetusmonisteita. Tampere: Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos. 39–45.

Ruokonen, I. 2000. Musiikki minuuden vahvistajana ja maailman rakentajana. Teoksessa S. Karppinen, A. Puurula & I. Ruokonen. Elämysten alkupoluilla. Lähtökohtia alle 3-vuotiaiden taidekasvatukseen. Helsinki: Finn Lectura. 73–83.

Rusanen, S. & Torkki, K. 2000. Minusta jää jälki. Teoksessa S. Karppinen, A. Puurula & I. Ruokonen. Elämysten alkupoluilla. Lähtökohtia alle 3-vuotiaiden taidekasvatukseen. Helsinki: Finn Lectura. 43–52.

Suojala, M. & Karjalainen, M. (toim.). 2001. Avaa lastenkirja! Helsinki: Lasten Keskus. Soveltuvin osin.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Ammatillisia valmiuksia antavat aineopinnot (Lastentarhanopettajan koulutus)
2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos