Opintojakson suoritettuaan opiskelija - ymmärtää käsitteiden ja teorian välisen suhteen - osaa määritellä teorian merkityksen perhehoitotieteessä - osaa kuvata teorian kehittämisen menetelmät perhehoitotieteessä pääpiirteissään - tunnistaa perhehoitotieteellisen teorian arvioinnin kriteerit ja osaa hyödyntää niitä teorian arvioinnissa - osaa hyödyntää perhehoitotieteellisiä teorioita hoitotyössä, sen johtamisessa ja koulutuksessa
Sisältö
- teorian merkitys perhehoitotieteessä - perhehoitotieteen keskeisiä käsitteitä - käsitteiden kehittäminen ja teoria - induktiivinen, deduktiivinen ja abduktiivinen teorian kehittäminen - perhehoitotieteellisen teorian arviointi ja hyödyntäminen
Toteutustavat
Lähiopetusta max 35 h.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Aloitusluento (pakollinen). Aktiivinen osallistuminen keskusteluluennoille. Harjoituksissa kirjallinen oppimistehtävä pienryhmissä perhehoitotieteellisten teorioiden hyödyntämisestä.
Luentojen yhteydessä oppimistehtäviä.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Arvioidaan harjoitusten kirjallinen oppimistehtävä.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Wright LM & Leahey M. 2012. Nurses and Families: A Guide to Family Assessment and Intervention. FA Davis (384s). Lauri S & Kyngäs H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. WSOY (177s).
Oheiskirjallisuus: Bomar P. (Ed) 2004. Promoting health in families: applying family research and theory to nursing practice. Saunders (664s). Friedman MM. 2004. Family nursing: research, theory, and practice. Prentice Hall (714s).
Lisätietoja
Opintojakso järjestetään vuosittain kevätlukukaudella.