Opiskelija osaa hoitotieteellistä ja muuta tutkimustietoa hyödyntäen suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetusta erilaisilla opetusmenetelmillä ja erilaisissa oppimisympäristöissä. Lisäksi opiskelija pystyy analysoimaan ja kehittämään opettajan toimintaympäristöä, opettajan työtä ja opetusta. Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittymistarpeensa sekä toimii yhteistyökykyisesti ja vastuullisesti.
Sisältö
Organisaatioon ja opettajan työhön tutustuminen. Opetustapahtumien suunnittelu, toteutus ja arviointi ohjatusti. Erilaisten opetusmenetelmien tarkoituksenmukainen käyttö ja arviointi. Erilaisissa oppimisympäristöissä (luokka, simulaatioluokka, kliininen ympäristö, verkkoympäristö) opettaminen ja ohjaaminen.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Harjoittelu
suomeksi
Itsenäinen tai ryhmässä tapahtuva opetusharjoittelun toteuttaminen suunnitelman mukaisesti, portfolion laatiminen, jossa kuvataan ja arvioidaan toteutunutta harjoittelua.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Opetusharjoittelun hyväksyminen edellyttää opetusharjoittelun toteuttamista suunnitelman mukaisesti, harjoittelun ohjaajan lausuntoa harjoittelun hyväksymisestä ja yliopisto-opettajan hyväksymää portfoliota. Harjoittelusuunnitelmasta ja portfoliosta tulee ilmetä harjoittelun oppimistavoitteiden hyvä saavuttaminen.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Penn, BK. 2008. Mastering the Teaching Role: A Guide for Nurse Educators, F.A. Davis. (Myös e-kirjana).
Bonnel W, Smith K. 2008. Teaching Technologies in Nursing and the Health Professions: Beyond Simulation and Online Courses, Springer. (Myös e-kirjana).
Pruuki L. 2008. Ilo opettaa. Tietoa, taitoa, työkaluja. Edita.