Tutkinto-ohjelman omille opiskelijoille pakollinen opintojakso.
Opiskelija
- tuntee erilaisia opetus- ja oppimisteoreettisia suuntauksia ja pystyy pohtimaan ja selkiyttämään omia käsityksiään oppimisesta, opetuksesta ja ohjaamisesta,
- pystyy kehittämään valmiuksiaan opetuksen ja oppimisen analysoimisessa ja dokumentoimisessa ja
- hankkii työskentelynsä avulla valmiuksia oman pedagogisen ajattelunsa rakentamiselle, arvioinnille ja kehittämiselle
- ymmärtää opetuksen ja ohjauksen eron
- ymmärtää opetussuunnitelman ohjaavan merkityksen opetuksessa, oppimisessa ja kasvatuksessa sekä tunnistaa opetussuunnitelma-ajattelun eri traditiot
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin opetus-, ohjaus ja oppimisteoreettisiin suuntauksiin sekä opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin monenlaiset oppijat huomioiden. Opetuksen, ohjauksen ja oppimisen kysymyksiä tarkastellaan yhteiskunnallisista, kulttuurisista, kasvatusfilosofisista, kasvatuspsykologisista sekä opetussuunnitelmallisista ja didaktisista näkökulmista.
Opintojakson tiedetausta: Kasvatuspsykologia, didaktiikka.
Opetustapa | Paikalla | Verkossa |
Luento-opetus | 12 t | 0 t |
Pienryhmäopetus | 9 t | 0 t |
Itsenäinen työskentely | 111 t | 0 t |
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat osallistuvat luento-opetuksen lisäksi pienryhmäopetukseen (max 9 h) hakukohteittain omissa ryhmissään.
Aineenopettaja-, luokanopettaja- ja varhaiskasvatuksen opiskelijoilla opintojaksoon sisältyy orientaatio kasvatus- ja koulutusyhteisöön 2 op.
Vaihtoehto 1: elokas- ja avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Vaihtoehto 2: luokanopettajaopiskelijat ja varhaiskasvatuksen opiskelijat
Vaihtoehto 3: kasvatustieteitä valinnaisina suorittavat TaY:n, TTY:n ja TAMKin opiskelijat
Vaihtoehto 4: aineenopettajan pedagogisia opintoja suorittavat
- TTY:n opiskelijat
- sellaiset TaYn opiskelijat, joiden perusopinnoista vielä puuttuu ko. jakso.
TTY:N JA TAMKin opiskelijat kuuluvat "Muut opiskelijat" -ryhmään. Eri opiskelijaryhmien tarkat suoritusvaihtoehdot täsmennetään opintojakson alussa julkaistavassa suoritusohjeessa.
Autio, T., 2010. Curriculum, opetussuunnitelma ja opettajankoulutus. Teoksessa E. Lindfors & J. Pullinen (toim.) Cygnaeuksen viitoittamalla tiellä. 90 vuotta opettajankoulutusta Hämeenlinnassa.
Hakkarainen, K., Lonka, K. & Lipponen, L. 2004.Tutkiva oppiminen. Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. Helsinki. WSOY.
hooks, bell 2007. Vapauttava kasvatus. Kansanvalistusseura.
Kivimäki S., Kinnunen, M. & Löytty O. (toim.) 2006. Tilanteen taju. Opettaminen yliopistossa. Vastapaino.
Ojanen, S. 2006. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Yliopistopaino.
Nikkola, T., Rautiainen, M. & Räihä, P. (toim.) 2013. Toinen tapa käydä koulua. Kokemuksen, kielen ja tiedon suhde oppimisessa. Vastapaino.
Säljö, R., 2004. Oppimiskäytännöt: Sosiokulttuurinen näkökulma. WSOY.
Uusikylä, K. & Atjonen, P. 2003 tai 2005. Didaktiikan perusteet. WSOY.
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Vuorikoski, M., Törmä, S. & Viskari, S. 2003. Opettajan vaiettu valta. Vastapaino.
Artikkeleita kansainvälisistä ja kotimaisista tieteellisistä aikakauslehdistä.